site stats
Uwtrouwvideograaf.nl
Onderwerp opties
#243129 - 09/23/20 01:36 PM Waar camcorders en VHS-recorders laten schoonmaken
TheDJ Offline

Lokatie: regio Haaglanden
Hoi,

Omdat mijn vader nu bijna 4 jaar overleden is, en ik nog redelijk wat Hi8, Digital 8, en een paar VHS-banden heb waar hij op staat, wil ik alles graag digitaliseren.

Op zich heb ik hier wel de apparatuur voor, maar het probleem is dat die ooit door een verhuizing voor zeer lange tijd is stil komen te liggen.
Behalve dat de koppen gereinigd moeten worden, vrees ik dat er ook wel e.e.a. droog zal staan door de stof.
Ik durf er dan ook geen tapes in stoppen, daar ik bang ben dat die gelijk opgegeten worden waarna ik de beelden voor altijd kwijt ben.

Daarom wil ik de apparatuur ook eerst schoon laten maken en na laten kijken.
Nu ben ik al geruime tijd op zoek naar een betaalbare winkel of iemand waar dat goed kan (misschien later ook voor audio-apparatuur)...het liefste in, of in de omgeving van Delft.
Echter, gezien alles tegenwoordig digitaal is, kan ik helaas geen adres meer vinden waar zoiets nog mogelijk is.

Mijn vraag is dan ook, weet iemand een goed adres waar men nog video (en mogelijk audio) apparatuur kan laten schoonmaken of repareren als dat nodig mocht zijn ?

Het gaat ten eerste om 2 Sony Hi8 camcorders (waaronder 1 groot schoudermodel), 1 Sony Digital 8 camcorder, 1 Sony VHS recorder, en 1 Philips VHS recorder.
Helaas weet ik de type-nummers niet uit het hoofd, en heb ik ze ook niet zo even bij de hand liggen.
Mocht het perse nodig zijn, dan zou ik ze waarschijnlijk wel kunnen opzoeken, maar dat lees ik dan vanzelf wel denk ik.

Alvast bedankt voor alle hulp !

Portal Box 2
#243130 - 09/23/20 01:41 PM Re: Waar camcorders en VHS-recorders laten schoonmaken [Re: TheDJ]
Lenzz Offline

Lokatie: Rijswijk
Hi TheDJ, welkom hier :-)

Lijkt me zo op 't eerste gezicht dat je misschien beter naar gebruikers op dit forum kunt vragen om dit voor je te realiseren.
Ze hebben meestal ervaring, de software, bekabeling etc.

Ik kan je mogelijk in contact brengen met iemand in Den Haag die Hi8, DV en VHS kan digitaliseren. Moet het hem nog wel vragen, maar 't is een suggestie.

Bewerkt door Lenzz (09/23/20 01:41 PM)

#243131 - 09/23/20 02:15 PM Re: Waar camcorders en VHS-recorders laten schoonmaken [Re: TheDJ]
TheDJ Offline

Hi Lenzz,

Bedankt voor het welkom en je antwoord.

Echter, deze ervaring, software, en bekabeling heb ik zelf ook.
Het probleem is juist dat mijn apparatuur (audio + video) heel lang door omstandigheden heeft stil gelegen...
Zodra ik e.e.a. aan apparatuur weer draaiende zou hebben, zou ik weer aan de gang kunnen.
Ik heb vroeger heel veel gedigitaliseerd voor anderen, waaronder familie en vrienden...maar dus nooit voor mijzelf.
En tja, dat laatste breekt mij dus nu op helaas....

#243132 - 09/23/20 02:36 PM Re: Waar camcorders en VHS-recorders laten schoonmaken [Re: TheDJ]
Knarf Online   happy
Adobe Community Professional

Lokatie: Noord-Holland
Zo te zien heb je alleen je D8 camera nodig.
Wanneer de firewire nog werkt en de camera Hi8 bandjes kan afspelen zit je goed. (niet alle D8 camera's accepteren Hi8 bandjes).
Camera kan tevens als doorvoer (converter) fungeren voor de vhs recorder.

Gebruik eerst een cleaner bandje.

Bewerkt door Knarf (09/23/20 04:01 PM)

#243133 - 09/23/20 04:23 PM Re: Waar camcorders en VHS-recorders laten schoonmaken [Re: TheDJ]
TheDJ Offline

Dit was oorspronkelijk mijn eerste idee, de D8 camcorder ervoor gebruiken.
Deze speelde in het verleden Hi8 tapes zonder enig probleem, en had standaard een firewire aansluiting welke zelfs goed werkte op een oude Win 98 PC waar ik een firewire kaartje in het gebouwd voor dat doeleinde.
In mijn huidige, nieuwere PC zit standaard een firewire poort.

Ik heb in het verleden een cleaner bandje gehad, maar die zou ik eerst moeten opzoeken.
Of anders ergens een nieuwe vandaan zien te halen.
Geen idee in wat voor staat die D8 camcorder is na zo'n 10 jaar stilstand.
Zou ik moeten proberen...maar vrees zelf het ergste eerlijk gezegd...dat alles binnenin droog staat enz.

#243134 - 09/23/20 04:45 PM Re: Waar camcorders en VHS-recorders laten schoonmaken [Re: TheDJ]
Knarf Online   happy

Mijn D8 heeft ook jaren stil gestaan maar tot mijn verbazing werkte deze nog naar behoren. Alleen de batterijen kon ik weggooien.

#243135 - 09/23/20 05:15 PM Re: Waar camcorders en VHS-recorders laten schoonmaken [Re: TheDJ]
TheDJ Offline

Dat is goed om te weten.
Ben erg benieuwd wat die D8 van mijn nog doet dan.

Batterijen moet je eigenlijk eens in de 3 maanden of zo opladen (en ontladen) wil je ze in een beetje conditie houden.
Dus die van mij zullen ook niet meer werken...ga ik tenminste wel van uit.
Gelukkig zijn een hoop batterij types nog gewoon te verkrijgen, of anders is er wel een alternatieve batterij voor meestal.

Bewerkt door TheDJ (09/23/20 05:16 PM)

#243136 - 09/23/20 06:34 PM Re: Waar camcorders en VHS-recorders laten schoonmaken [Re: TheDJ]
Knarf Online   happy

Je hebt helemaal geen batterijen nodig, je hangt 'm toch zo aan de prik.

#243137 - 09/23/20 07:42 PM Re: Waar camcorders en VHS-recorders laten schoonmaken [Re: TheDJ]
TheDJ Offline

Dat klopt !
Ik hoop alleen dat ik alles nog kan vinden wat die "prik" betreft, want tijdens de verhuizing ooit
hebben ze letterlijk een hoop overal neer gegooid...dus ik zoek mij soms een ongeluk.

Moderator:  Arvid, arvidbeheer 
Wie is online
1 geregistreerd (Knarf), 63 Gasten en 4 Spiders online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Schreeuw doos

oktober
Zo M Di W Do V Za
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Top Posters
Knarf 22561
VideJo 12933