Opslag op blu-ray

Geplaatst door: Pascal1972

Opslag op blu-ray - 05/21/17 08:07 AM

Beste mensen
Op dit moment begint mijn hele systeem vol te lopen van alle video bestanden en gemonteerde opnames. Nu dacht ik eraan om een losse portable blu ray brander aannte schaffen voor opslag en back up doeleinden. Wie werkt hier mee, en wat zijn de voor en nadelen? En hoe doe doen jullie dat?
Geplaatst door: VideJo

Re: Opslag op blu-ray - 05/21/17 10:14 AM

Ik koop dan een externe harde schijf van 1 of 2 TB en dan kan ik weer een tijdje door.
Geplaatst door: mar 1

Re: Opslag op blu-ray - 05/21/17 03:02 PM

Ik heb al een berg harde schijven en om steeds weer dat op te starten en te zoeken is veel te omslachtig. Daarom bewaar ik het belangrijkste steeds op een blu ray 25gb en 50gb of dvd schijf. Voordeel, direct te bereiken, kan niet kapot (nog geen enkele uitval) en met een net kaftje direct terug te vinden.
Geplaatst door: Lenzz

Re: Opslag op blu-ray - 05/21/17 05:26 PM

Quote:
en om steeds weer dat op te starten en te zoeken is veel te omslachtig.

Heb hier ook tig harde schijven, maar een strak gestructureerd beleid leidt wel tot snel terugvinden hoor wink

Bovendien heb ik inmiddels m'n vertrouwen in losse schijfjes wel min of meer verloren. Als je een HD netjes behandelt, dan is de levensduur een stuk betrouwbaarder en groter.

Re: Opslag op blu-ray - 05/21/17 06:38 PM

Ik heb helaas al 3 harde schijven verloren, zomaar onbruikbaar, altijd netjes afgesloten. Ik ga voor de zekerheid..
Geplaatst door: Knarf

Re: Opslag op blu-ray - 05/22/17 10:28 AM

Ik heb ruwe materiaal ook op BD staan.
Harde schijf vertrouw ik niet, is mechanisch.
Geplaatst door: Edd

Re: Opslag op blu-ray - 05/22/17 11:47 AM

Hier zit veel waarheid in,heb ook al enkel HDD's naar pieren land gestuurd ,dit over meer dan 20 jaar wel te verstaan !.
Als je ze behandeld en gebruikt op een correcte manier heb je er jarenlang plezier aan.
De laatste 10 jaar gebruik ik deze zelfs extern met een docking station,om bij opstart van de PC deze niet telkens mee te laten draaien, zonder ze verder te gebruiken ( de back up HDD's ).
Heb een tijd ook gedacht om BR back up's te maken,maar, en dit is een ander maar technisch gelijkaardig media ,heb recentelijk enkel waardevolle DVD's verloren die niet meer te benaderen waren,en nu heb ik het niet over krassen of dergelijk,onberispelijk behandelde schijven gewoon niet meer te benaderen,gelukkig wel een back up op een HDD van enkel jaren oud.
Besef wel : Murphy is steeds op de loer !

Re: Opslag op blu-ray - 05/22/17 07:36 PM

Quote:
heb recentelijk enkel waardevolle DVD's verloren die niet meer te benaderen waren,en nu heb ik het niet over krassen of dergelijk,onberispelijk behandelde schijven gewoon niet meer te benaderen

Door de jaren heel véél meer DVD's verloren (zelfs CD's die gewoon vergaan waren - nooit afgespeeld)- dan harde schijven.
Bovendien zijn de meeste harde schijven gelukkig met goede tools nog uit te lezen als ze dan toch uiteindelijk geen sjoege meer geven. Dus een soort ANWB als de auto niet meer rijdt.
Da's wat anders dan een schip dat gezonken is... smile

Re: Opslag op blu-ray - 05/22/17 08:06 PM

Ik heb nog dvd's uit het jaar kruk die nog afspelen.
Welk merk je gebruikt is heel belangrijk.

Re: Opslag op blu-ray - 05/23/17 01:49 PM

Kwaliteit is zeer zeker een essentiële factor. Vooral met audioCD's gemerkt.

Voor DVD's gebruik ik Verbatim, Memorex en Philips. Wel ok toch?

Excuus voor het inbreken op de topic van Pascal overigens.

Misschien ook maar eens proberen op BD, al zullen dat alleen geëxporteerde bestanden kunnen zijn.

Re: Opslag op blu-ray - 05/23/17 10:04 PM

Memorex en Philips komen niet op mijn lijstje voor.
Alleen Verbatim en Tayo Yuden (helaas is laatst genoemde ermee gestopt)
Geplaatst door: dree

Re: Opslag op blu-ray - 05/25/17 12:45 PM

Ik ben geen BD-R gebruiker, maar herinner mij dat enkele jaren geleden o.a., met Verbatin media nogal wat paniek was omtrent branders en players i.v.m. HTL en LTH versies. Is dit nu van de baan?
Geplaatst door: Pascal1972

Re: Opslag op blu-ray - 05/25/17 04:53 PM

Bedankt voor de reacties zover. Zelf heb ik altijd op merk dvds van Verbatim en Philips gebrand en die werken nog steeds.
Harde schijven zijn prima, maar hebben ook het risico dat HEEL VEEL in 1x weg kan zijn... Vandaar mijn idee voor blu-ray discs.
Of zijn SD kaartjes wellicht een optie?? Hoe permanent staat die data daarop veilig?
En kunnen alle blu-ray branders meerlaags branden? Is dat nog iets om speciaal naar te kijken??

Re: Opslag op blu-ray - 05/26/17 03:39 PM

Hoogst waarschijnlijk wel, ik heb trouwens een brander van 8 jaar oud en die kon het al.
Geplaatst door: dree

Re: Opslag op blu-ray - 05/27/17 04:01 PM

Wellicht kunnen tegenwoordig alle branders en players omgaan met zowel LTH als HTL type BD-R media. LTH kan geen DL aan.
Geplaatst door: BONLEV

Re: Opslag op blu-ray - 06/16/19 09:37 AM

Ik heb nu een blu ray disc (25 GB) gebrand met imgburn maar mijn 2 blu ray spelers geven een error disc. (de niet sony ziet wel dat het een blu ray disc is maar bij het klikken op het symbool komt de error, bij de sony kan ik play duwen maar verder gebeurt er niks)

Het betreft hier een verbatim datalife BD-R blue ray disc.

Het rare is dat ik deze vroeger nog al heb gebrand en zonder problemen bij afspelen.

Brand ik het als data blu ray dan werkt het wel op de blu ray spelers maar moet je naar de mappen gaan en daar je file starten wat niet de bedoeling is. Moet opstarten in het menu dat ik gemaakt heb.

Deze niet herkenbare blu ray speelt dan wel af op de externe blu ray brander van mijn pc. (samsung SE-506) Dus via deze brander dat de blu ray werd gemaakt.

de blu ray bevat 2 mappen: BDMV en certificate en werkt gemaakt via TMPGenc authoring works 5.
Normaal brand ik vanuit dat programma dan ook de blu ray maar dat mislukte. Daarom had erna imgburn geprobeerd.

Ook net getest op een playstation 4 en geeft niet ondersteunde disc aan.

Hopelijk kan iemand me verder helpen

Re: Opslag op blu-ray - 06/17/19 01:24 PM

Ik heb dat probleem ook en dit was de oplossing: bij gebruik van imgburn: de 2 mappen BDMV en Certificate afzonderlijk in voegen en niet enkel de map van de blu ray.
Geplaatst door: BONLEV

Re: Opslag op blu-ray - 06/20/19 08:42 PM

Origineel bericht van: mar 1
Ik heb dat probleem ook en dit was de oplossing: bij gebruik van imgburn: de 2 mappen BDMV en Certificate afzonderlijk in voegen en niet enkel de map van de blu ray.

dank je voor je reply maar helaas was dat niet de oplossing. na veel testen en zelfs nieuwe blu ray brander gekocht te hebben zat de fout in tmpgenc zelf.

Het hele project opnieuw laten renderen met iets lagere bitrate en 2 pass encoding en nu speelde de blu ray wel af.

Wel jammer dat tmpgenc hierin geen foutmelding aangaf.Daarom kon het foute media zijn, versleten brander enz.