site stats
Uwtrouwvideograaf.nl
Onderwerp opties
#243634 - 12/13/20 10:49 PM Net nieuw hier :-)
KosterNET Offline

Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Geert, een ICT-er met als hobby muziek opnemen. In verband met Corona wat vaker de vraag gekregen of ik ook met Video wat dingen kan doen.

Daarom een ATEM Mini Pro gekocht en moet eerlijk zeggen dat ik het ook erg leuk vind om daarmee te werken.

Video's bewerken doe ik met Cyberlink PowerDirector 15 omdat dit gratis bij de HDMI-capture kaart zat die ik hiervoor had. Ik ben nog aan het kijken welke software ik definitief wil gebruiken.

Ik heb een Elgato Stream Deck om een aantal functies van de ATEM gemakkelijker aan te sturen, en gebruik ook de Chromakey van deze kleine video-mixer.

Dit weekend aan een klein programmatje gewerkt waarmee ik heel eenvoudig een soort journaal kan regisseren. Hiermee kan ik;
- Een introfilmpje starten
- Een achtergrondvideo herhaald kan laten afspelen (met een studioachtergrond a-la (https://www.youtube.com/watch?v=uBBopmS498E)
- Met toetsenbordletters tot maximaal 26 video's kunnen starten op 3 verschillende virtuele locaties op het scherm (bijvoorbeeld in de televisie op het voorgaande filmpje

Geen idee of dit voor anderen ook leuk is, maar zo kun je met een simpele videomixer met maar één chromakey zowel een vaste achtergrond als losse filmpjes op de voorgrond starten. Wanneer er interesse is zal ik het als download beschikbaar maken. Wanneer iemand benieuwd is wat je ermee kunt doen, dan zal ik een kort demo-filmpje maken waar dat mee te zien is.

Voor de rest werk ik als consultant en roep ik regelmatig dingen over IT-security bij bedrijven.

Ik ben heel benieuwd wat het forum me kan brengen. Waar het lukt kan ik misschien dingen roepen, maar ik ben vrij nieuw in de video-bewerking dus ik ben bang dat mijn kennis nog niet heel indrukwekkend is ;-)

Groeten,
Geert

Portal Box 2
#243658 - 12/17/20 10:03 AM Re: Net nieuw hier :-) [Re: KosterNET]
Desert Offline

Lokatie: Nederland
Hoi Geert.
Ik heb een vraagje over de Blackmagic Atem Mini Pro (ISO).
Er is maar 1 USB-C uitgang.
Wanneer je een SSD aansluit op de USB-C uitgang kan je de Atem Controle Software op je computer niet meer gebruiken.
Hoe heb je dat opgelost?

Bewerkt door Desert (12/17/20 10:05 AM)

#243665 - 12/18/20 03:35 PM Re: Net nieuw hier :-) [Re: KosterNET]
Desert Offline

Opgelost!
Gewoon via WifI of sharen met Thunderbolt Ethernet.

#243666 - 12/19/20 12:13 AM Re: Net nieuw hier :-) [Re: KosterNET]
KosterNET Offline

Hi Desert,

Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd. Had een mailtje verwacht dat ik een berichtje zou krijgen en was even niet online geweest. Excuus :-)

Ik heb de ATEM met een netwerkkaart aangesloten op het netwerk waar ook de PC op zit, eigenlijk net als jij :-)

Leuk idee is nog om op je PC NGINX te installeren. Wanneer je dan een aanpassing maakt in de file 'C:\Program Files (x86)\Blackmagic Design\Blackmagic ATEM Switchers\ATEM Software Control\Streaming.xml, dan kun je direct vanaf je ATEM mini opnemen op de NGINX.

Als je wilt kan ik de instellingen wel met je delen. Het is de eerste keer even wat puzzelen, maar ik maak nu standaard van alles wat ik stream met één druk op de knop simpel opnames.

In grote stappen doe je het volgende:
1. Installeer NGINX op jouw laptop of PC
2. Pas de file NGINX.conf aan
3. Start NGINX op jouw laptop
4. Pas de file Streaming.xml van de ATEM Software Control aan
5. Selecteer in de Software Control voor het nieuw aangemaakte profiel in de xml-file
6. Druk op de rode 'On Air' button rechtsboven, en datgene wat je streamt wordt via Ethernet direct opgenomen.

Zelf gebruik ik USB om te zorgen dat de ATEM wordt gezien als webcam. Zo kan ik Zoom of Teams-sessies hosten.
Opnames maak ik dus via de Ethernet-aansluiting.

Ik hoor wel of er iemand is die hiermee geholpen wil worden.

Groeten,
Geert

#243673 - 12/21/20 11:01 AM Re: Net nieuw hier :-) [Re: KosterNET]
Desert Offline

Hoi Geert

Aangezien ik met een iMac werk zal het programma PC NGINX weinig hulp bieden. ;-)
Maar ik neem aan dat het net zoiets is en doet als OBS Studio (freeware) en WireCast (betaald).

Met vriendelijk groet
Desert

N.B. Die Elgato Stream Deck is een mooie tip, bedankt!

Bewerkt door Desert (12/21/20 11:05 AM)

#243687 - 12/23/20 10:33 PM Re: Net nieuw hier :-) [Re: KosterNET]
KosterNET Offline

Hi Desert,

Ik geloof dat NGINX ook op de Mac draait. Het is bij mij een programma zonder frontend die op de achtergrond draait en alle streamingdata die ontvangen wordt vanzelf wegschrijft naar een flv-file.

Volgens mij kun je ook naar file streamen met OBS en Wirecast ken ik niet smile

Ik ben er helemaal blij mee.. In de ATEM Software Control heb ik al meerdere keren op 'Set A' gedrukt in plaats van 'A' bij de flying key *grrr*..

Fijne dagen voor iedereen smile

Moderator:  Arvid, arvidbeheer 
Wie is online
0 geregistreerd (), 23 Gasten en 3 Spiders online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Schreeuw doos

februari
Zo M Di W Do V Za
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
Top Posters
Knarf 22823
VideJo 13172