site stats
Uwtrouwvideograaf.nl
Pagina 2 van 2 < 1 2
Onderwerp opties
#243161 - 09/28/20 02:46 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Desert]
Jan-Willem Offline

Iemand vroeg me wat ik van die camera vind. Puur op basis van de specs, apparaat nog niet gezien.

Voila:

Eindelijk een nieuw werkpaard van Canon om mee te filmen - niet een fotocamera die het filmen erbij doet. De C70 is een camera die bedoeld is om compact te zijn en degelijk 4K beeld voort te brengen. Hanteerbaar in situaties waar je vlot wilt kunnen werken.

In de uitingen van Canon wordt het ding vergeleken met een DSLR en zien we alleen de camerabody met lens. Echter met 11,5 cm diepte is het apparaat toch wel fors. Ook zul je de camera vooral gebruiken met de meegeleverde handgreep en een externe microfoon en dan is het compacte karakter wel ver om zeep.

De camera heeft een Super35 sensor, de nieuwe RF-vatting doet daarbij overbemeten aan. Nu blijkt ook dat de RF-vatting valt te combineren het inbouwen van ND-filters. Goed nieuws. Het was wel te verwachten maar we hebben het nog niet eerder gezien.
IBIS, met een vrijbewegende sensor, is gelukkig achterwege gelaten, want nu kan de sensor zijn warmte rechtstreeks kwijt aan de koeling. Dat is belangrijk, want warme sensors ruisen en doen vreemde dingen. De koeling is serieus uitgevoerd, oververhitting zou geen probleem moeten zijn.
Super 35 is een fijn formaat. Het biedt een goed hanteerbare scherpte-diepte en is de standaard uit het analoge filmtijdperk voor de 35mm speelfilm.

Terzijde: 35 mm filmstrook werd zowel gebruikt voor film als voor foto. In fotocamera's werd de strook horizontaal geplaatst, in filmcamera's verticaal. Daarom biedt een 35mm filmstrook bij foto 36 x 24 mm afbeelding en voor film ca 24mm bij 18mm. Het plaatje was 90 graden gekanteld. Het traditioneel 'echte' filmformaat is dus Super 35.

De nieuwe RF-vatting betekent dat je niet investeert in een oude lijn die over enkele jaren buiten beeld raakt. De ervaring bij Sony leert dat de overgang naar een nieuwe vatting met een paar jaar voltooid is. Nieuwe ontwikkelingen op de oude vatting vinden dan niet meer plaats. Er is geen reden om aan te nemen dat dit bij Canon anders zal verlopen.

Het dynamisch bereik zou 16 stops zijn. Er bestaat echter geen gestandaardiseerde meetmethode. In de praktijk is het dynamisch bereik van de huidige generatie sensoren groot genoeg. Uiteraard wordt er ook over 'Canon color science' gesproken. Ook dat is bij alle fabrikanten op orde en vooral een kwestie van configureren en smaak.
Het totaalbeeld is een camera waar de sensor en dataverwerking op elkaar zijn afgestemd en die niet op overdreven specs wil scoren (8K iemand?) maar op bruikbaarheid.

Wat maakt deze camera tot een filmcamera?
- ND filters. ND filters zijn simpelweg een must. Zonder ND filters doe je concessies aan de kwaliteit van de beweging in je beeld.
- Grote batterij. Voldoende energie voor krachtige beeldverwerking en daardoor uiteindelijk een mooier plaatje. Ook niet te vaak batterijen moeten wisselen. De batterij steekt uit aan de achterzijde, als je lang wilt kunnen werken kun je een dikker exemplaar plaatsen. Dit is gebruikelijk bij filmcamera's.
- Sterke codec. Tot 4096 x 2160: 410 Mbps.
- Goede koeling.
- Geen IBIS.
- XLR. De enige juiste professionele aansluiting voor een microfoon is XLR, gebalanceerd.
- De juiste knoppen.

Zo op het eerste gezicht zijn er ook wel wat aandachtspunten. Of die ertoe doen hangt sterk af van het beoogde gebruik.
- SDI-aansluiting mist. SDI is nuttig voor het koppelen van externe monitors en datarecorders. In de corona-tijd is het op een set heel fijn om met 5 meter (goedkope) kabel een monitor aan te koppelen zodat je je licht, visagie, regie etc kunt checken, zonder te dicht op elkaar te staan.
- Microfoon. Er is een microfoon ingebouwd, maar of je daar echt blij van wordt? De koeling maakt lawaai, lenzen met motoren ook evenals je nagels tegen de body. Geluid is de helft van je film. Je gaat een externe microfoon willen gebruiken.
- Viewfinder mist. Eventueel een losse aanschaffen.Goede viewfinders zijn niet goedkoop.
- 1 HDMI aansluiting. Hoe kun je eventueel tegelijk een viewfinder en een monitor of datarecorder aansluiten? Het is niet duidelijk dat dit kan.
- Scherm aan de achterzijde. Je kunt met deze camera niet filmen terwijl je deze tegen je lichaam houdt. Het scherm is erg klein om 4K resolutie te kunnen checken.
- Relatief zware objectieven. Het is nog afwachten of voor de RF vatting S35 objectieven uitgebracht gaan worden. Anders zit je vast aan zwaardere full frame objectieven. Vooral voor dit cameraconcept (compact, licht) is dat wel jammer.
- Kabels en knoppen leven vlak naast elkaar. In een compacte behuizing is dit een onvermijdelijk compromis. Je vingers moeten door een oerwoud de weg vinden.
- RAW, ProRes RAW. Niet ingebouwd. Komt misschien later beschikbaar via een externe recorder. Alleen is een SDI aansluiting daarvoor wel heel welkom.
- Dure batterij. De Canon batterijen zijn erg duur. Er zijn andere merken. Lithium batterijen kunnen brandgevaarlijk zijn. Batterijen van een merkloze fabrikant met dit vermogen laden is niet het beste idee in een huis waar ook je kinderen slapen.

Portal Box 2
#243162 - 09/28/20 04:11 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Lenzz]
Cor V Offline

Lokatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
#Lenzz

Quote: “Zie mezelf nog altijd als amateur”
In een later bericht:
“Gelukkig is het zo dat ik vrijwel alleen betaalde opdrachten heb…”

Hoe moet ik dat rijmen?

#243166 - 09/28/20 08:24 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Arvid]
Lenzz Offline

Lokatie: Rijswijk
Origineel bericht van: Arvid
Oja die C1\0\0 komen zeer mooi uit de verf bij indoor concerten, eerlijk gezegd er is nog steeds geen betere camera te vinden onder de prijs van een c2\0\0. Outdoor is hij niet de beste meer.

Moeten we allemaal aan de Sony Fs7 MKIII shocked

#243167 - 09/28/20 08:25 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Cor V]
Lenzz Offline

Origineel bericht van: Cor V
#Lenzz

In een later bericht:

Hoe moet ik dat rijmen?

Het kan samen gaan wink

#243169 - 09/29/20 09:26 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Lenzz]
Arvid Online   content

Beheerder

Lokatie: Leeuwarden
Ik heb nu ook een Sony z90 en dat matched opzich best prima in de kleuren.. ik ken die fs7 mk3 verder niet maar een handzoom is toch wel een gemis op de C100 soms

#243170 - 09/29/20 09:28 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Cor V]
Arvid Online   content

Beheerder

#Lenzz

In een later bericht:

Hoe moet ik dat rijmen?

Laten we ons hier niet verleiden in de amateur en pro discussie.. misschien eens een nieuwe topic voor maken.

#243174 - 09/30/20 06:32 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Desert]
Lenzz Offline

Ik maak hier geen discussie uit op, hooguit 'n opmerking.

Maar goed.. er moet wat te modereren blijven grin

#243175 - 10/01/20 09:45 AM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Desert]
Cor V Offline

Een goed moderator is altijd de discussie vóór...

#243178 - 10/01/20 01:02 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Cor V]
Catmen Offline

Lokatie: Ranst, Belgie
Arvid is dus een slecht moderator.
Catmen

#243180 - 10/01/20 03:05 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Desert]
Cor V Offline

Als je het meent Catman, ben ik het niet met je eens...

#243181 - 10/01/20 03:12 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Desert]
Lenzz Offline

Pfoe jongens...

Krijgen we weer 'n andere 'discussie' grin (en 'n ban shocked )

Bewerkt door Lenzz (10/01/20 03:12 PM)

#243185 - 10/01/20 06:58 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Lenzz]
Catmen Offline

Lokatie: Ranst, Belgie
“Een goed moderator is de discussie voor“ schrijf je, dat was niet het geval... dus?
Waar gaat dit eigenlijk nog over? En natuurlijk meen ik dat niet! Wie ben ik om daar een oordeel over te vellen!
Catmen

#243187 - 10/02/20 09:22 AM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Cor V]
Arvid Online   content

Beheerder

Cor begreep het in dit geval.

#243191 - 10/02/20 01:34 PM Re: Nieuwe Cinema camera. [Re: Arvid]
Cor V Offline

Origineel bericht van: Arvid

Cor begreep het in dit geval.

En ik ben echt niet meer de jongste...

Pagina 2 van 2 < 1 2

Moderator:  Arvid, arvidbeheer 
Wie is online
1 geregistreerd (Knarf), 63 Gasten en 4 Spiders online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Schreeuw doos

oktober
Zo M Di W Do V Za
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Top Posters
Knarf 22561
VideJo 12933