site stats
Uwtrouwvideograaf.nl
Pagina 1 van 2 1 2 >
Onderwerp opties
#242999 - 08/19/20 11:39 AM Oradour sur Glane
wama Offline

Lokatie: Attenrode
Tijdens ons verblijf in Frankrijk maakte ik volgend filmpje over Oradour sur Glane:

[url=https://youtu.be/8LmZOb6y85M]https://youtu.be/8LmZOb6y85M[/url]

Veel kijkplezier

Portal Box 2
#243000 - 08/19/20 12:53 PM Re: Oradour sur Glane [Re: wama]
Catmen Offline

Lokatie: Ranst, Belgie
Mooi gedaan (is misschien niet de juiste uitdrukking) ik was er zelf ook al, het staat nadien in je geheugen gegrift. In Polen is er ook een dorpje helemaal uitgemoord nadat een aanslag werd gepleegd door het verzet op een hoge Duitse officier.
Catmen

#243001 - 08/19/20 01:13 PM Re: Oradour sur Glane [Re: wama]
Cor V Offline

Lokatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
Een aangrijpend verhaal van een verwerpelijke en tragische oorlogsdaad, die bij velen (zeker in Nederland) onbekend zal zijn. De verfilming ervan boeide mij eigenlijk toch een stuk minder. Veel, heel veel beelden van hetzelfde, die eigenlijk nauwelijks het verhaal volgen en er weinig aan toe voegden. Zo moet bijvoorbeeld de kijker wel heel erg lang wachten tot hij die oude naaimachine te zien krijgt waarover eerder verteld wordt...En wordt het meer luisteren dan kijken. Wellicht dat een wat kort en krachtigere tekst, samen met toepasselijke algemene oorlogsbeelden en vooral ook meer beelddetails (o.a. CU's) de saaiheid van de totale film wat kunnen wegnemen. Ook de muziek zou m.i. wat meer afwisseling kunnen gebruiken. De cameravoering lijkt mij voor dit onderwerp nog wel aanvaardbaar, maar eigenlijk toch wel wat minder van deze tijd.

#243002 - 08/19/20 03:53 PM Re: Oradour sur Glane [Re: Cor V]
Catmen Offline

Er zijn blijkbaar nogal wat punten voor verbetering vatbaar maar Is eigenlijk iets aan de film waarvan U zegt “ dat is wel goed gedaan” en “dat zou ik zo houden“ ? Hier gaat het niet om een “vakantie film” en zit toch meer in de richting die U nastreeft met uw films “informatieve films”
Catmen

#243003 - 08/19/20 04:29 PM Re: Oradour sur Glane [Re: wama]
Catmen Offline

Ik stel de vraag om wama toch wat te motiveren om verder te doen met zijn hobby.

Ooit in de academie waar ik digital beeldbewerking volgde in het derde jaar, werd er een evenement gepland, wij moesten met enkele medeleerlingen twee digitale werken aan de muur hangen die werden dan beoordeeld door leeraars van een andere discipline, Beeldhouwen in mijn geval, de bewuste leeraar zag In mijn werken 16 punten die “niet goed“ waren (Ik noteerde ze) en hij vond GEEN ENKEL onderdeel dat wel door de (Zijn) beugel kon, ik maakte nadien een korte samenvatting van het gebeuren voor de schooldirectie en eindigde met het citaat dat ze nooit meer op mij moesten rekenen voor zulke “evenementen” Ik doe nog steeds digitale beeldbewerking thuis omdat ik nogal een “doorzettertje” ben en mijn zin doe met eigen ideeën maar aan de jaarlijkse einde jaar tentoonstellingen deed ik nooit meer mee, mogelijk kreeg ik op het einde van het laatste jaar zelfs een “diploma” Ik weet het niet want ik ben het in ieder geval niet gaan afhalen. Mijn werken krijgen in ieder geval bijval als ik met ons kunstatelier een tentoonstelling doe.
Catmen

Bewerkt door Catmen (08/19/20 04:30 PM)

#243005 - 08/19/20 05:55 PM Re: Oradour sur Glane [Re: wama]
Lenzz Online   content

Lokatie: Rijswijk
Ken het verhaal van dit dorp. Ongekend leed en dramatisch.

Mooie beelden (kwaliteit beeld ook erg goed - pan blijft toch altijd licht schokkerig via YT), prettige voice over. Prima gemonteerd naar m'n bescheiden mening.
Het geheel vormt natuurlijk ook een stevig decor.

Beginshots vormen wel 'n grote overgang naar de titel/tekst met - laat ik zeggen - Powerpointlettertype - zo'n lekkere foute.

Mis ook wel 'n reeks close ups, die zo mooi zouden aansluiten bij de voice over. Je wilt toch zien waar over gesproken wordt.
Het zijn nu veel totalen en medium shots - wel of niet gepanned. Ik begrijp tegelijkertijd ook wel dat het zómaar een veel 'groter' project zou kunnen worden.

Shot van het biechtgestoelte misschien nog een paar graden roteren? Staat nu behoorlijk scheef.

Het lastige lijkt me ook dat je hier een film van een omgeving ziet waar enorm veel gebeurd is, maar dat het geheel niet gelardeerd wordt met historische beelden. Da's ongetwijfeld een lastig onderwerp qua rechten, vermoed en verwacht ik.
Maar als kijker snak je hier bijna naar: vanuit deze beelden (leidend) naar ondersteunende, historische beelden. Al waren het foto's van het stadje in beter tijden, ik noem maar wat.

Ook zoiets dat me opviel: verroeste auto's, fietsen en waterpompen zeggen iets over het verval van een dorp of stad, maar niet over het militaire ingrijpen. Als er nu nog 'n verroeste tank o.i.d. had gestaan...

De beelden worden nu naar mijn beleving gebouwd op het verhaal van de voice over. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn.

Verder zelf nooit mee bezig, dit soort films. Blijft dus bij constructieve feedback i.p.v. eigen 'ondervinding'.

Bewerkt door Lenzz (08/19/20 06:07 PM)

#243008 - 08/19/20 11:07 PM Re: Oradour sur Glane [Re: wama]
Buskees Offline

Lokatie: Noord Holland
Ook ik kende het verhaal en had er verleden jaar tijdens vakantie ook iets vergelijkbaars mee willen doen.. Dat ging niet door vanwege het feit dat mijn toenmalige vriendin er uiteindelijk vanaf zag om een vakantie per auto door Frankrijk te willen doen, wat eerst wel het plan was!

De meeste commentaren ben ik het mee eens, zoals dat het o.a. een opeenstapeling is van overzichten en inderdaad hadden een paar shots op een andere plek mogen staan i.v.m. de volgorde in de voice-over. Die voice-over vond ik tegelijk het beste van de montage met een zeer mooie en geschikte stem en goed ingesproken en de film wordt er mijns inziens dan ook door gedragen! De beelden zijn gerust ook heel fraai, maar ze dekken voor mij de lading niet echt. Ik denk dat het ook erg moeilijk is om dat te kunnen omdat het, ondanks de wetenschap van het drama wat zich hier heeft afgespeeld, je niet persé dat gevoel krijgt tijdens de vertoning van die beelden! Ik had in elk geval veel meer close-ups erin verwerkt, maar verder had ik het zeker niet beter kunnen doen! Wat ook al gezegd is, is dat er eigenlijke oorlogsrelieken ontbreken zoals tanks of ander oorlogstuig!! Het had waarschijnlijk iets meer de link gelegd!

Ik moet bekennen dat ik het toch in één adem heb uitgekeken, vond het onderhoudend al mis je naar mijn mening het dramatische erin.. En misschien is dat maar goed ook, bizar dat mensen elkaar dit aan kunnen doen!! En helaas nog altijd...

Kees

#243011 - 08/20/20 02:39 AM Re: Oradour sur Glane [Re: wama]
GiBphoto Offline

Lokatie: Herentals (B)
Een zeer leuke prestatie, ik heb hem helemaal uitgekeken, veel punten zijn reeds aangehaald, en ja achteraf is het leuk praten...
Maar ik weet ook niet met welke bedoeling je dat dorp bezocht hebt, om het te bekijken (?) om er een film/docu over te maken (?) .

JE stem klinkt wat bedroefd wat bij he gegeven past, de beelden daarentegen zijn mooi in volle zon opgenomen (vaak uit de hand en en post gestabiliseerd denk ik) wat op zich een veel vrolijker gevoel meegeeft aan het beeld. Begrijpelijk dat je niet een week daar gaat zitten om de juiste weersomstandigheden af te wachten, maar dat had ik dan even opgevangen door de manier van filmen.
de mensen die dit meegemaakt hebben moeten een hectische tijd hebben beleefd, dit had ik zowel in de montage als in de beeldopbouw er toch wel graag in gekregen. Veel kortere clips, meer en andere camerabewegingen, kleurmanipulatie en dergelijken hadden het beeld(gevoel) toch wat meer accuraat gemaakt denk ik zo.

Just my 2 cents...

Bewerkt door GiBphoto (08/20/20 02:40 AM)

#243012 - 08/20/20 08:19 AM Re: Oradour sur Glane [Re: Buskees]
Catmen Offline

Ik ben er ook geweest, en oorlogsmaterieel is daar niet aanwezig omdat de SSTroepen er niet hebben moeten vechten alleen maar moorden, ze zijn er dus zonder eigen slachtoffers of materiaal schade kunnen weggegaan, er had natuurlijk op een andere plaats een tank kunnen gefilmd worden alhoewel, die staan bijna allemaal in de vele musea en zijn gerestaureerd. Een detail van de gesmolten Kerk toren klok had er in gemogen Het geeft aan hoe heet het er moet geweest zijn tijdens de brand waar de vrouwen en kinderen omkwamen, brons smelt op ongeveer 1000°C, als het een ijzeren klok was geweest want de Duitsen roofden alle brons Ijzer smelt op rond 1400°C
De toenmalige gidse had zo’n Duitser haat dat haar bijna het schuim op de lippen kwam, alhoewel ze te jong moet geweest zijn om het mee te maken, als ik Duitser moest zijn zou ik er alleen al daarom niet durven komen.
Maar ik vond de film toch wel goed maar ik ben dan ook maar een “armzalig” amateurtje Dat zelfs deze film niet bij elkaar zou krijgen gemonteerd.
Catmen

#243013 - 08/20/20 08:25 AM Re: Oradour sur Glane [Re: GiBphoto]
wama Offline

Lokatie: Attenrode
Beste leden die een reactie gaven.
Ben zeer blij met de constructieve opmerkingen.
Daar leer ik iets van.
De beelden zijn opgenomen op een tijdspanne van 2 uur.
Meer tijd hadden we niet.
En inderdaad meer close ups hadden de film nog beter gemaakt.
Neem jullie opbouwende commentaar dan ook mee naar mijn volgende productie.
Veel dank

#243014 - 08/20/20 10:54 AM Re: Oradour sur Glane [Re: wama]
VideJo Offline

Lokatie: Utrechtse Heuvelrug
Je kunt duidelijk horen, dat de voice over voorgelezen wordt uit een oorspronkelijke uitleg. En het verloop van de beelden komt daar niet mee overeen. Ik zou de montage meer met de uitleg overeen laten komen.

#243015 - 08/20/20 11:02 AM Re: Oradour sur Glane [Re: wama]
Cor V Offline

Lokatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
Mooie bijdragen van ervaren filmmakers. Zonder de anderen te kort te doen sprak de reactie van Gibfoto mij het meeste aan. Als we dan toch praten over "wat er nog meer zou kunnen" of "wat ik zou doen" denk ik dat het toevoegen van de juiste audio effecten een belangrijke bijdrage aan de beleving zou kunnen bijdragen. Waarschijnlijk méér dan de beelden.

#243018 - 08/20/20 02:45 PM Re: Oradour sur Glane [Re: wama]
Knarf Offline
Adobe Community Professional

Lokatie: Noord-Holland
Dat je in korte tijd iets hebt gefilmd en daar een film van probeert te maken is me al te goed bekend.
Maar toch voor mijn gevoel passen de beelden niet bij het verhaal. Klein voorbeeld: de fiets en de naaimachine.
Vermijd chronologisch te monteren, dus niet in de volgorde waarin het gefilmd is. Maar zoek beelden bij de tekst.
Naar mijn smaak iets te veel pannen en hier en daar zijn de stabilisaties niet erg fraai uitgevoerd.
De film begint met een of andere prof. template gevolgd door een tekst die qua visuele uitvoering niet past bij het voorgaande: waarom niet gewoon de voice over? (overigens zeer prettig naar te luisteren ondanks het accent). Evenals de plaatbepaling op de kaart.
Ik mis live geluid, maar wrs niet haalbaar. Ik weet hoe toeristen je audio verschrikkelijk weten te verpesten. Maar genoeg op youtube in de vorm van natuurgeluiden (bv wind door de bomen).
Volgens mij valt er nog wel wat te knutselen aan deze film.

#243019 - 08/20/20 02:54 PM Re: Oradour sur Glane [Re: Cor V]
Lenzz Online   content

Lokatie: Rijswijk
Mocht Wama er nog toe willen/kunnen komen, zoiets is dan alsnog mogelijk. Net als bijv. een soort grijsfilter over shots waar even geen mensen met mondkapjes lopen.
(moet eerlijk zeggen dit ook al een zeer onprettig iets te vinden - mondkapjes. Los van de - heel misschien - onbewuste associatie met een biologische oorlog, om maar heel oppervlakkig te denken. Het leidt mij blijkbaar enórm af.

Moet vast wat stresserig zijn: slechts 2 uur uit de bus of van de boot en dan maar iets moois zien te verzamelen qua beeld (en geluid).

Da's wat anders dan die BBC jongens/meiden die 3 weken voor 1 beweging van 2 krokodillen liggen te 'chillen' grin

EDIT: n.a.v. opmerking Ann, dat ik ook al noemde:

'De film begint met een of andere prof. template gevolgd door een tekst die qua visuele uitvoering niet past bij het voorgaande'

En dat is dus de eerste indruk.. hoe cliché het ook is, ik moest er even van bijkomen. Enorm contrast. Misschien een tekst met patroon of achtergrond in de sfeer van het voorgaande?

Bewerkt door Lenzz (08/20/20 02:59 PM)

#243023 - 08/20/20 10:48 PM Re: Oradour sur Glane [Re: Lenzz]
Buskees Offline

Lokatie: Noord Holland
Wat ik al prachtig vind is dat Wama wel het e.e.a. heeft los geweekt aan bijzonder goede reacties van de leden!! Eindelijk eens alleen opbouwende kritiek van iedereen! Heerlijk! Daar kan je wat mee en daar is dit forum dan ook voor!!! blush

Kees

Pagina 1 van 2 1 2 >

Moderator:  Arvid, arvidbeheer 
Wie is online
1 geregistreerd (Lenzz), 61 Gasten en 6 Spiders online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Schreeuw doos

oktober
Zo M Di W Do V Za
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Top Posters
Knarf 22554
VideJo 12929