site stats
Uwtrouwvideograaf.nl
Pagina 1 van 2 1 2 >
Onderwerp opties
#242734 - 07/02/20 11:54 AM programma binnenhalen van mpeg bestand
Myrthe Offline

Lokatie: Amsterdam
Hallo, ik ben Myrthe en was 10 jaar geleden ook al een tijd op dit forum. Als vrŠger dan. Dat heeft me indertijd enorm geholpen.
Ik heb nog een aantal oude filmpjes uit de jaren zestig en zeventig gevonden. Die heb ik laten digitaliseren en staan nu in mpeg bestand in mijn computer.
Ik werk op een Intel inside Core i5 HP computer. En beschik over een Edius homework programma.
Direct al in het voorbereidend gedeelte van het programma kwam ik in moeilijkheden. 10 jaar geleden voerde ik de films direct in (met tussenkomst van digitaliseer'kastje') en had ik dus ook de camera gegevens bij de hand.
Van de oude familie camera weet ik alleen dat het een 'antieke jaren 60, 70 camera was', geen merk of niks. Ter herkenning heb ik plaatjes opgezocht van oude camera's: Canon? Kodak?, "super 8" herinner ik me wel.
Wat moet ik dan invullen bij de begin vragen.
Ik heb het al geprobeerd, "Kusters" wat volgend, met 'gokken' en daarna opladen van een eerste filmpje, maar ik kreeg 'formaat niet juist' of zoiets.
Wie kan mij helpen? Heel graag. Met groeten.

Portal Box 2
#242735 - 07/02/20 01:56 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
Desert Offline

Lokatie: Nederland
Origineel bericht van: Myrthe
Ik heb nog een aantal oude filmpjes uit de jaren zestig en zeventig gevonden. Die heb ik laten digitaliseren en staan nu in mpeg bestand in mijn computer.

Het lijkt mij handig om aan degene die de filmpjes gedigitaliseerd heeft te vragen in welk formaat en hoeveel beelden per seconde de filmpjes gedigitaliseerd zijn.

Of bekijk de metadata van de bestanden:

Looking at the metadata helps you determine every piece of information that you want to know about a file.
Launch Windows Explorer and navigate to the MP4 file.
Right-click the MP4 file and click "Properties." A properties screen appears.
Click "Details" to view all of the file's metadata.

Bewerkt door Desert (07/02/20 02:02 PM)

#242737 - 07/02/20 03:06 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Desert]
Lenzz Offline

Lokatie: Rijswijk
Is het hier veelgenoemde Handbrake wellicht een handige tool?

#242738 - 07/02/20 04:40 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
Studio Brandaris Offline

Lokatie: West-Terschelling, Friesland
Het gaat er niet om wat het bronmateriaal was, super 8 film of videotapes, het gaat er nu om wat voor formaat de gedigitaliseerde films hebben, dus inderdaad kijken naar de extensie van de naam, dus achter de punt. Dan weet je in welke "container" (filmformaat) het is overgezet. Is het AVI of MP4 of een ander formaat. Daarnaast is het aantal fps (beelden per seconde) belangrijk. Is het met een telecine overgezet als film in z'n geheel zoals bij videotapes, dan is het meestal 25 fps. Als het beeld voor beeld is overgezet dan vaak 18 fps dus gelijk aan de snelheid van de S8 film.

#242740 - 07/02/20 04:52 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
Cor V Offline

Lokatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
ik zou eerst met "media info" zo'n verkregen mpeg bestand eens bekijken. Overigens vraag ik mij af wat voor software het genoemde "Edius homework" eigenlijk is. Is dat een NLE?

#242756 - 07/05/20 11:26 AM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Cor V]
Myrthe Offline

Dank jullie wel! Ik ga er op studeren en heb ook een mail gestuurd naar degene die mijn films heeft gedigitaliseerd,
Groet van Myrthe

#242757 - 07/05/20 11:51 AM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
Myrthe Offline

Aanvulling van mijn bovenstaande reactie:
Waar bekijk ik de "metadata" van de bestanden? Ik heb wel de "eigenschappen"(Cor V?) bekeken.
Wat is NLE? Daar zal mijn probleem toch niet aan liggen?, hoop ik.

Volgens mij heb ik die "eigenschappen" van het bestand goed toegepast. Voor de zekerheid heb ik daar nu dus ter verificatie een mail over gestuurd naar degene die de films heeft gescand/ gedigitaliseerd.
Dit laatste is inderdaad (Studio Brandaris) met Telecine gebeurd.
Met groet en dank,
Myrthe

#242758 - 07/05/20 12:42 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
Cor V Offline

NLE ofwel NLEsoftware is de officiŽle Engelse term voor videobewerkingssoftware. Ik vroeg me dus af wat je onder "Edius homework" verstaat. MediaInfo is een gratis te downloaden progje om alle kenmerken en eigenschappen van een digitaal bestand te kunnen inlezen. Eigenlijk verwacht ik niet dat er met het digitale bestand iets mis is nu je hebt aangegeven dat het "professioneel" met de telecine is verkregen.

#242768 - 07/06/20 11:53 AM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Cor V]
Myrthe Offline

Dank je wel, Cor. Een geruststelling, dat er met het bestand niets aan de hand kan zijn. Op mijn Edius pro 9 staat: "Home Edition. Not to be used commercially. Ook weet ik dat een Home Edition niet gratis ge-upgrade kan worden. Maar hoe het zo veel, wel 700 Euro, goedkoper kan zijn dan de "commercially one" blijf ik een beetje eng vinden.
Groet,
Tessa

#242777 - 07/07/20 11:19 AM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
Myrthe Offline

Ik heb nu online mijn MPEG filmbestand door medio info laten screenen (met dank aan Cor):
Daar komen de onderstaande, volgens mij relevante (ruim genomen, audio weggelaten), gegevens uit.
Daarna wilde ik in mijn Edius (Pro 9 home edition) met een schone lei dit project weer gaan beginnen.
Daartoe heb ik eerst op de betreffende harde schijf van mijn pc het eerdere project met de kennelijk verkeerd ingevoerde gegevens gewist.
Echter na het opstarten van Edius daarna, bleek dit eerste project er nog in te staan. En binnen het project lijk je niet opnieuw te kunnen beginnen (oude gegevens wissen).
Ik heb twee vragen:
1. Waardoor is dit MPEG bestand van mij niet in te laden. (Ik krijg de boodschap: formaat klopt niet. Als je dus de eigenschappen van het bestand volgens media info. vergelijkt met de gegevens die ik eerder in Edius heb ingevoerd. Beide hieronder.
2. Hoe kan ik met een schone lei in Edius het gecorrigeerde project opstarten.
Bij voorbaat erg bedankt voor wat de oplossing zou kunnen zijn!
Myrthe

MEDIAINFO
Algemeen:
Overall bit rate mode: variable
Overall bit rate: 5131 kb/s
Video:
Format version: 2
Format settings, GOP: M = 3, N=15
Bit rate mode: vaiable
Bit rate: 4 645 kb/s
Maximum bit rate: 6000 kb/s
Breedte 720 pixels, hoogte 576 pixels
Display aspect ratio: 4:3
Standard: PAL
Colors pace: YUV
Chroma subsampling 4: 2: 0
Bit depth 8 bits
Scan type Interlaced
Scan order Top field First
Compresson mode: Lossy
Bits/ (pixel*frame): 01:28:48:14
GOP, open/lose: open
GOP, open/closed of first frame: closed
Stream size: 1,07

EDIUS
FHD
HD 1920 x 180 50i 16:9 10 bit 2 ch

Video
Frame Size : 1920 x 1080
Frame Rate : 25,00
Aspect Ratio : 1,0000
Field order : Upper Field
Video Channels : YCbCr + Alpha
Bit Depth : 10Bit
Color Space : BT.709
Stereoscopic Editing : Disable

Audio
Sampling Rate : 48000Hz
Bit Depth : 24 Bit In mediainfo wordt geen bit depth voor audio genoemd.
Channel : 2
Setup
Render format
Grass Valley HQX AVI
TC preset : 00:00:00:00
TC mode :
Total length : --:--:--:--
Over Scan Size : 3 %
Audio Reference Level : -20,0 dB
Resampling method
Area Average (Fast & Sharp)
HDR/SDR gain : 6,15 dB
Tone mapping : Soft Clip
Track
V : 1 VA : 1
T : 1 A : 4

#242778 - 07/07/20 01:02 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
Desert Offline

Lokatie: Nederland
Je probeert SD als FHD in te laden, blijkbaar pikt Edius 9 dat niet!

MEDIAINFO
Breedte 720 pixels, hoogte 576 pixels

EDIUS
FHD
HD 1920 x 180 50i 16:9 10 bit 2 ch

#242796 - 07/09/20 02:07 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Desert]
Myrthe Offline

Desert, dank voor je antwoord.
Hoe kan ik mijn ingave in Edius corrigeren? Dat was mijn tweede vraag.
Ik probeerde dat te doen door het gestarte project te wissen in het video bestand op de harde schijf van mijn computer. want ik zag anders geen mogelijkheid.
Terug in het Ediusprogramma bleek ik toch niet met een schone lei te kunnen beginnen en in het programma corrigeren gaat ook niet.
Kan iemand mij helpen?
Myrthe

#242803 - 07/09/20 03:29 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
wgbeijerland Offline

Lokatie: Hoeksche Waard
Die film het bestand is te vinden in de verkenner van Windows? Kan je deze beelden open met de muis op het bestand te zetten en met rechts te klikken. Openen met en dan met jouw videospeler. Ik werk met de videospeler MPC-HCx64 deze speelt heel veel formaten af. https://mpc-hc.org/ hier te vinden.

#242819 - 07/10/20 02:12 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: wgbeijerland]
Myrthe Offline

Ja, WG, dat lukt allemaal wel. Dank je wel. Ik kan de film zien met VLC media player op mijn computer.
Mijn probleem is, dat ik hem niet ingebracht krijg in mijn Edius programma voor videobewerking Edius Pro 9 Home Editon.
Maar misschien moet ik deze vraag stellen op een andere plek in dit forum: het Grass Valley forum. Dat ik zo lang aan het zoeken en vragen ben zal mijn eigen fout zijn.
Groet en dank, Myrthe

#242820 - 07/10/20 03:02 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
Cor V Offline

Beste Myrthe,
Er zijn hier een aantal deelnemers die goed op de hoogte zijn van Edius, eigenlijk wel experts. Misschien dat die je kunnen en willen helpen. Helaas ken ik het programma onvoldoende.

#242821 - 07/10/20 05:38 PM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
wgbeijerland Offline

Als je Edius opstart en je geeft aan dat je een nieuw project wil gaan maken zal je ergens moeten invullen dat dat project beelden heeft met een beedte 720 pixels, hoogte 576 pixels.

Kan je https://www.youtube.com/watch?v=s4qEppao3Po hier zie je in iedergeval wat de eerste stappen zijn. Zet de tijd op 2:50 min. dan beginnen de plaatjes.

#242828 - 07/11/20 08:52 AM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: wgbeijerland]
Myrthe Offline

Beste Cor V en WG,
Dank voor jullie geduld. Ik overweeg nu een andere vraag voor "de Edius experts" (Cor). Dan krijgt mijn bericht ook een andere titel dan deze.
Die vraag gaat veel meer in de richting van: hoe kan ik de eenmaal ingegeven hoogte en breedte pixels (in de "project presets" dus) veranderen. Wanneer ik n.l. op "nieuw project" klik aan het begin, komt niet opnieuw het instelvenstertje voor ook nieuwe "Project presets". Maar krijg ik weer het venster "Project preset" met de verkeerd ingegeven presets en rechts de "beschrijving" daarvan. Ook in dit venster is geen mogelijkheid voor correctie.
Ook You Tube (WG) lijkt deze mogelijkheid van 'preset correctie' over te slaan. Ik ga wel ook nog eens goed kijken bij www.shot79.be/edius

Bovenstaande was mijn 'generale repetitie' voor de straks te stellen vraag aan de "experts".
Ik ga met evenveel geduld (hoop ik!) verder zoeken, als jullie met mij hebben,
Myrthe

#242829 - 07/11/20 10:01 AM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
Cor V Offline

In het algemeen gesproken maak je eerst een project aan in zelf gekozen settings, meestal kies je die van je bronmateriaal. Maar bij de meeste software (en ik verwacht ook bij Edius) maakt dat eigenlijk niet uit. Want als je dan een eerste clip van je bronmateriaal op de tijdlijn zet en het stemt niet overeen, dan wordt gevraagd of je de settings aan je clip wilt aanpassen. Met "ja" weet je dan zeker dat het overeenstemt. Hierbij hoef je geen pixels of dergelijke te wijzigen en met You Tube moet je niet gaan vergelijken, want dat is totaal andere koek.
Mijn algemene advies is om vooral via de handleiding de basishandelingen van Edius goed door te nemen en daarna veel te experimenteren (dingen uitproberen tot je begrijpt hoe ze werken) en dan pas overgaan tot het monteren van een echte film. Dat kost tijd, maar die win je later in veelvoud terug.

#242830 - 07/11/20 11:05 AM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
berre Offline

Lokatie: Scherpenheuvel
Druk eens in het venster "Project presets" op het knopje "Costomize"
Kijk op 4.04 https://www.youtube.com/watch?v=s4qEppao3Po

#242838 - 07/12/20 09:46 AM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: berre]
Myrthe Offline

Beste Cor en Berre,

Ja, nog meer geduld. Niet te snel willen beginnen met film bewerken.
Je denkt toch dat het aan jou ligt, dat je zo lang over de voorbereiding doet. De link naar YouTube heb ik toch overgenomen. Wie weet hoe geleerd ik nog word!
Hartelijk dank!
Myrthe

#242839 - 07/12/20 10:03 AM Re: programma binnenhalen van mpeg bestand [Re: Myrthe]
wgbeijerland Offline

Bedankt he.

Pagina 1 van 2 1 2 >

Moderator:  Arvid, arvidbeheer 
Wie is online
0 geregistreerd (), 23 Gasten en 3 Spiders online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Schreeuw doos

februari
Zo M Di W Do V Za
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
Top Posters
Knarf 22823
VideJo 13172