"Hallo allemaal. Wat opstart problemen met DaVinci Resolve, de laatste 16 versie.
Jaren lang met Edius gewerkt, maar noodgedwongen moeten overstappen naar een ander programma. Dus wel ervaring met montage met een pittig programma. Goede reviews enz over DaVinci Resolve gelezen, dus deze week de gratis versie 16 gedownload. Ik werk met een Panasonic en Sony Handycam camera met M2TS bestanden. Installatie is goed gelukt. Wat bestandjes als proef ingeladen en bewerkt. Bewerkingen zoals kleurcorrectie, overgangen, p in p beelden, multicamera enz, lukte goed.
Echter 1 groot probleem. Camera bestanden en films meestal in 1440 x 1080, het meest 1920 x 1080. Als ik de clips ingeladen heb geeft het programma als tekst het formaat ook goed aan, maar het beeld op het scherm is enkel vervormd tot een vierkant beeld. Wat ik ook doe aan de projectinstelling, voor inladen scenes, geen enkel resultaat. Ben wel doorgegaan met bewerken t/m maken van een film, met ook het resultaat van een vierkant beeld, dus vervormd.
Ik werk veel, als hobby, voor een lokale omroep, dus hiermee kan niet voor de dag komen."

Diverse YouTube filmpjes enz bekeken, maar ik kom er niet achter wat ik fout doe.

Weet iemand een oplossing of heeft een goede tip?
(Mijn Engels is niet zo best)

Alvast bedankt.

Soms niet altijd in staat om direct te antwoorden.