IK ben "ooit" begonnen met Edius 3 omdat Ik verschillende NLE heb geprobeerd en deze was het meest stabiele en veelzijdige.
Ik ben toen met bijna elke upgrade gevolgd tot de 9.53 versie,en binnenkort de gratis upgrade naar de nieuwe versie X ( of 10 ).
Edius heeft wel degelijk globaal zeer veel aanhangers.
Ik raad Je aan een kijkje op het Grass Valley forum te nemen,daar zie Je de echte experts oplossingen aanbieden ( zeker Anton ).

Nu de weergave op de tijdlijn,dat de hele film één clip is,is normaal.
Ik begrijp Je vraag,maar Ik vrees dat dit er niet inzit ( zover Ik het weet ).
Ik zou het op volgende manier doen : op de tijdlijn de tijdschaal vergroten zodanig dat Je makkelijker het bepaalde fragment kan "uitknippen",
dit is perfect te volgen in het preview venster.
Op deze manier krijg Je de mogelijkheid om bepaalde delen eruit of te verplaatsen + enige effecten toe te passen.
Normaal krijg Je dan op het begin en aan het einde van dat stukje clip een "foto".
Dit is niet de "normale" manier van editeren maar voor een eenmalige klus best te doen.

Nu Jouw manier om clips in de BIN te krijgen,komt anders voor mij over,
Ik ga met de cursor op "ROOT" in de Bin folder en met een rechtse klik krijg Je de mogelijkheid om te importeren => kies wat / waar en Edius doet de rest + er word een waveform van het geluid , al dan niet aanwezig ,gemaakt,en de clip word in de project settings aangepast.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk overkomt.
Ik ben er van overtuigd dat Je met Je ervaring van Edius 3 , vlot met versie 9 zal kunnen werken.
Verder succes en veel aangenaam Edius plezier
Edd