Tussen oplossing koppen schoonmaken......

Geplaatst door: Pick

Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/29/08 08:00 PM

Mijn camera gaf de laatste tijd een paar keer de melding Head Cleaning Required, met andere woorden de koppen moeten schoongemaakt worden. Nou dacht ik van dat is prima, ik maak een afspraak voor een service beurt en klaar is kees.

Maar nu is het probleem dat ik zaterdag avond plotseling opnames moet maken van zo'n 2,5 uur. Dus dat ga ik niet redden om tussendoor een service beurt te laten uitvoeren. Op welke wijze kan ik het even ondervangen????????

Je hebt van die "cleaning tapes" maar daar hoor ik de verhalen zeer wisselend over. En ik vind het zonde om mijn koppen hiervoor te beschadigen.

Iemand ideeen???
Geplaatst door: VideJo

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/29/08 08:36 PM

Gewoon een cleaningtape gebruiken. Maximaal 10 seconden en de tape nooit, NOOIT terugspoelen. Slechs één maal gebruiken.

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/29/08 08:45 PM

Iemand zei tegen mij dat 5 seconden genoeg was. Dat van dat niet terugspoelen is goed dat je het zegt. Maar heel veel schade geeft die 5 seconden dus niet aan je koppen????

En is er een bepaald merk die ik het beste kan gebruiken??

BVD

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/29/08 08:51 PM

Gebruik liefst een cleaningtape van hetzelfde merk als je dv-tapes.
Op de ppieren van de cleaningtape staat hoe lang je moet cleanen. Ik zeg 10 sec uit herinnering. Ben te lui om een tape boven te gaan pakken.

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/29/08 09:35 PM

Oke, ik gebruik TDK tapes dus ik haal even een cleaning tape van TDK.

Bedankt!!!
Geplaatst door: burdy

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/30/08 12:27 AM

Wat ook goed en beter werkt.
Een lang-model en pluisvrij wattenstaafje.
Iets bevochtigen met zuivere Wasbezine, Niet nat maken.
Klepje open en zachtjes poetsen op de Video-kop.
De Video-kop zachtjes met het staafje ronddraaien.

Nogmaals niet te nat maken en het zaakje laten drogen.
Anders plakt de tape vast door vocht.
Voordeel van bovenstaand, de randen worden ook schoon.
Ook de geleideassen even zachtjes poetsen.
Dit advies doe je op eigen verantwoording.
Als je voorzichtig werkt is er niets aan de hand.
Succes

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/30/08 08:48 AM

Misschien dat het goed werkt, alleen is het echt even een tussen oplossing om zonder problemen even nog een opname van hoogstens 2,5 uur te maken. Daarna krijgt de camera een servicebeurt, dus om dan een risico te lopen lijkt me niet heel slim. Dan probeer ik wel eenmalig voor een paar seconden een Cleaning tape.
Geplaatst door: Bert Nieboer

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/30/08 09:17 AM

Origineel bericht van: burdy
Wat ook goed en beter werkt.
Een lang-model en pluisvrij wattenstaafje.
Iets bevochtigen met zuivere Wasbezine

Een pluisvrij wattenstaafje? blush

Beter is de professionals te volgen en een stukje zeemleer te gebruiken, wat bevochtigd is met isopropanol.
En de koppen in de draairichting schoonmaken.

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/30/08 04:00 PM

Zelf gaan knutselen als ik niet helemaal weet wat ik aan het doen ben vind ik niet prettig. Ik heb zo'n cleaning tape gekocht en gebruikt. Toen ik op play drukte stopte hij zeer snel (3 sec) vanzelf, dus heb ik het nogmaals gedaan (uiteraard niet teruggespoeld) voor een paar seconden. Dus ik denk dat hij nu wel redelijk weer is.

volgende week maar eens een afspraak maken om een servicebeurt te laten uitvoeren.

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/30/08 04:02 PM

De melding dat je een cleaningtape moet gebruiken is geen noodzaak om er een servicebeeurt aan vast te koppelne. Dat doe je maar eens per jaar of 4. Gesteld, dat je de camera niet vaker gebruikt dan bij amateurs gebruikelijk is.

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/30/08 04:31 PM

Camera is nu zo'n drie a vier jaar oud (JVC GY DV300E) Dus het zit er wel aan te komen. Maar misschien is het inderdaad verstandiger om eerst eens te kijken wat hij nu doet. En zolang hij het goed doet zou het niet nodig zijn inderdaad.
Geplaatst door: HendrikJD

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/30/08 11:31 PM

Die Jo is een man naar mijn hart.....De cleaningtape is slechts sporadisch noodzakelijk als je tapes hebt gebruikt die rommel hebben achtergelaten op de koppen of dat je in een zeer vochtige omgeving de camera niet hebt laten acclimatiseren. Bij normaal gebruik is het cleanen van de koppen sporadisch noodzakelijk. En een onderhoudsbeurt zou ik alleen geven als daar aanleiding toe bestaat. Zolang de camera verder het prima doet, lekker laten draaien. Ieder stuk gereedschap aan een camera kan alleen maar problemen geven als er geen noodzaak toe bestaat.
Geplaatst door: burdy

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 05/31/08 11:47 PM

isopropanol. Ontvet heel goed, het is een vloeistof met een zeer hoog Alcohol gehalte. De videokop wordt wel dof op den duur. Rubber lost ook op en plastic verkleurt.
Wasbezine is wat zachter voor de onderdelen en coating van de lenzen.
Lintfree earsticks, deze zijn er wel hoor (Langmodel).
Een schoonzeempje werkt prima voor de videokop.
Maar is weer minder geschikt om de geleideasjes ook even schoon te maken.
Geplaatst door: Studio Brandaris

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 06/01/08 11:02 PM

Gebruik voor het reinigen van koppen nooit een wattenstaafje en benzine o.i.d. Voor het reinigen van koppen is er speciale spray die je op een staafje met een zeemleertje spuit. Het reinigen van videokoppen van een camera is een zeer secuur werkje met deze methode. Je moet de kop ronddraaien omdat ook de groeven voor het wegwerken van de lucht schoon moeten zijn. Bij een gewone VHS videorecorder is deze methode goed bruikbaar, maar voor de kleine camcorderkoppen zeer link. Een kapotte koppentrommel vervangen is meestal niet de moeite waard door de hoge kosten. Gebruik een schoonmaaktape en als dat niet werkt, ga naar een reparatiebedrijf. Bij JVC kan bij bepaalde modellen een schoonmaakboodschap in beeld komen die softwarematig moet worden opgelost. In uiterste nood op een locatie waar reparatie onmogelijk is zou ik zuivere alcohol gebruiken en een koppenreinigingsstaafje met zeemleer. Is bij electronicazaken te krijgen. Wellicht ook bij Pim?

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 06/02/08 02:09 PM

Met Isopropanol en een stukje zeemleer daar doen de technici bij Sony het ook mee, dus wie het weet mag het zeggen.

En het oplossen van rubber en verkleuren van kunststof?
Je moet je camera er ook niet in dompelen!
Geplaatst door: Kees van Duijvenbode

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 06/03/08 12:50 PM

Quote:
daar doen de technici bij Sony het ook mee
Waarschijnlijk door het zeemleertje heel strak om een vinger te spannen, deze zachtjes tegen de koppentrommel aan te drukken en dan met de andere hand de koppentrommel rustig in één richting er langs te draaien. Zo heb ik het tenminste vroegû, toen ik nog bijkluste met het servicen van Betamax recorders, geleerd. Ik weet niet of ik het in zo'n kleine ruimte van een camcorder nog zelf zou durven.

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 06/03/08 02:40 PM

Een spatel van een waterijsje naar behoefte smaller maken en daarop zeemleer plakken.

Dan een "aandrijfstok" maken van een sateh prikker waarover je een stuk ventielslang schijft.

Hoef je niet bang te zijn dat je te dikke vingers hebt. laugh
Geplaatst door: Kees van Duijvenbode

Re: Tussen oplossing koppen schoonmaken...... - 06/04/08 01:05 PM

Wat een creativiteit... Mocht het ooit nodig lijken dan ga ik dit proberen.
Maar voorlopig hou ik het bij af en toe de cleaning tape.