Videowebshop (VERNIEUWD!)
VideomontageFaq
AV-Marktplaats
AV-Startpagina
Nieuwsbrief
Onderwerp opties
#161602 - 02/26/10 03:44 PM Camera gezocht!
Laurensne Offline

Hallo!

Ben nieuw hier op dit forum, dus hoop dat ik dit bericht goed plaats. Waarschijnlijk zijn mijn video's niet van het niveau van die van jullie maar hierbij direct een linkje om te laten zien wat ik voornamelijk maak en wat ik doe;
http://www.youtube.com/watch?v=g4msWmXOtT4&hd=1

Nou kon bij het maken van deze film door de weersomstandigheden niet veel met een gewone camera worden gefilmd, (-15 tot -20, sneeuwval en harde wind) of althans, dat leek ons niet verstandig. Maar pak als voorbeeld de shot 1:43 tot 1:55. Dit is het waarvoor ik momenteel een nieuwe camera zoek. Ook moet deze geschikt zijn voor landschap opnames en diversen. Ik zoek dus eigenlijk een allround camera.

Wat ik zoek?
-HD
-Liefst MINI-DV geen SD kaarten of harddrives (ivm met archivering)
-Redelijke zoom
-Mogelijkheid tot opzetten filters/lenzen(polaroid filters/kleurenfilters bijvoorbeeld..)
-Handmatige scherpstelling, liefst door te draaien.. In het verleden ervaringen gehad met (welliswaar) fotocamera's, waarbij handmatige scherpstelling ging dmv knoppen, dit vond ik ronduit onhandig en waardeloos.

Ik heb goede ervaringen met Sony camera's en indien mogelijk gaat mijn voorkeur hier dan ook naar uit.

Er zal waarschijnlijk geen camera zijn die voldoet aan al mijn eisen ;-) Ik zoek dan wel die wat het dichtste erbij komt.

Budget? Tja...ik hoop voor 1000 euro klaar te zijn, al moet ik zeggen dat als dit niet zou lukken ik liever een paar maanden wacht totdat m'n budget de camera aan kan die wél geschikt is.

Verder prefereer ik dan een kleine camera boven een grote.

Tja veel wensen, iemand een idee? Ik weet er zelf nog vrij weinig vanaf ;-)

Alvast bedankt!

#161603 - 02/26/10 04:22 PM Re: Camera gezocht! [Re: Laurensne]
Laurens Neels Offline

Lokatie: Veenendaal
Voor Sony in die prijsklasse weet ik niet zo snel iets te zeggen, maar een Canon HV30/40 lijkt me wel aan de eisen voldoen.
Grappige overeenkomst in namen trouwens. smile

#161604 - 02/26/10 04:22 PM Re: Camera gezocht! [Re: Laurensne]
VideJo Offline
voorheen bekend als Ome Jo

Lokatie: Utrechtse Heuvelrug
De tekortkomingen, die je op de aangemerkte plek ziet, is te wijten aan het feit, dat een camera altijd problemen heeft met het scherpstellen op scenes met weinig of geen vertikale lijnen. Maar ja, om nou handmatig te gaan scherpstellen, terwijl je op skies staat, dat lijkt mij ook niet de manier.
Dat je op Sony camera's valt kan ik wel begrijpen, want dat heb ik ook. Toch zou ik een Canon HV40 overwegen. Je kunt er inderdaad andere lenzen of filter voor zetten en als je er een mattebox voor zet zelfs kleurfilters. Deze camera past ook binnen je budget.

#161605 - 02/26/10 04:38 PM Re: Camera gezocht! [Re: VideJo]
Tante Ka Offline

Lokatie: Gelderland
Maar handmatig scherpstellen is een ramp met dat kleine wieltje.

#161607 - 02/26/10 04:59 PM Re: Camera gezocht! [Re: Tante Ka]
VideJo Offline

Ja, maar als je een camera zoekt met scherpstelling met een ring, dan heb je gelijk ook een grote camera en dat wil Laurensne niet. Trouwens, in de auto stand doen de tegenwoordige camera's het meestal gewoon goed.

#161609 - 02/26/10 05:24 PM Re: Camera gezocht! [Re: Laurensne]
wgbeijerland Offline

Lokatie: Hoekse Waard
Ik vraag me af of camera's van die prijsklasse dit wel kunnen filmen.
Wat Jo zegt het scherpstellen is het probleem.
Ik heb zelf een Sony HDR-HC7E deze ligt in de prijsklasse van de Canons HV.
Het handmatig scherpstellen is leuk als je een kwartier de tijd hebt voor een shot.
Ik zie dit ook wel eens bij mij en vraag me zelf ook af waar die onscherpte vandaan komt.
En zou er wat aan te doen zijn.
Deze onscherpte zie je die ook in bijvoorbeeld Windows Media player.
Het zou me niets verbazen als het voor een deel bij Youtube zou zitten.
Op zich zou je zeggen dat je genoeg licht hebt. Maar ik heb toch het vermoeden als
je een zonnetje zou hebben dat je beelden krijgt die een stuk strakker zijn.
Zou je wat info willen geven van die helmcamera.

#161626 - 02/26/10 11:51 PM Re: Camera gezocht! [Re: wgbeijerland]
Laurensne Offline

Bedankt allemaal wink

Er komen dus 2 typen camera's naar voren;
de canon HV30/40 http://www.sony.nl/product/hdd-hdv/hdr-hc9e#pageType=TechnicalSpecs
en de sony HDR-HC7E(op het moment de 9E?) http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fin...dex.asp?specs=1

Qua specificaties komen deze enorm overeen, waarom het een wel en het ander niet? :-) De CMOS sensor van de sony is wel een klein beetje groter, maar ik kan de hoeveelheid pixels van deze sensor niet vinden...

De rede voor handmatige scherpstelling is vanwege dat ik soms niet het midden van het beeld als focus punt wil hebben. Ik neem aan dat jullie begrijpen wat ik bedoel ;-). En soms is het mooi eerst scherp te stellen op bijvoorbeeld een bloem en dan op de zee op de achtergrond. Als er andere mogelijkheden zijn voor dit soort 'focus effecten' hoor ik dat natuurlijk graag.

@wgbeijerland De gebruikte helmcamera is er een van GoPro, en wel de HD. Voor de mogelijkheden wat deze camera kan, kan ik je het best de volgende video laten zien: http://www.youtube.com/watch?v=vZ9VBtbTnik&hd=1 even doorspoelen naar 1;35 vanaf daar is alles gefilmd met de bovengenoemde camera. Als je meer wilt weten hoor ik het graag!

Groetjes!

#161628 - 02/27/10 08:07 AM Re: Camera gezocht! [Re: Laurensne]
VideJo Offline

Origineel bericht van: Laurensne
nDe rede voor handmatige scherpstelling is vanwege dat ik soms niet het midden van het beeld als focus punt wil hebben. Ik neem aan dat jullie begrijpen wat ik bedoel ;-). En soms is het mooi eerst scherp te stellen op bijvoorbeeld een bloem en dan op de zee op de achtergrond. Als er andere mogelijkheden zijn voor dit soort 'focus effecten' hoor ik dat natuurlijk graag.

Met betrekking to de eerste vraag:
1) Zet de AutoFocus uit,
2) Richt de camera op het onderwerp dat scherp moet zijn,
3) Druk op Push Auto,
4) Stel het kader zodanig in, dat het onderwerp niet meer centraal staat.
De tweede vraag gaat met dezelfde middelen, maar net even anders.

#161633 - 02/27/10 10:42 AM Re: Camera gezocht! [Re: VideJo]
Cor V Offline

Lokatie: Zuid Holland
Handmatig focussen levert doorgaans de gewenste scherpte op.
De meeste camera's hebben een aparte fucusknop (de HV20/30 óók) waarmee je in de uiterste telestand op de gebruikelijke manier kan scherpstellen door even naar de automaat over te schakelen. Zelfs het realiseren van dieptescherpteverlegging is op die manier in de meeste gevallen redelijk goed te realiseren.
Cor V

#161636 - 02/27/10 12:45 PM Re: Camera gezocht! [Re: Cor V]
Laurensne Offline

Ok dan hoef ik daarop dus niet te letten, ik neem aan dat dit ook mogelijk is bij de sony.

Maja dan blijft de vraag waarom moet ik de ene wel pakken en de andere niet? Of wat zijn de voors en tegens, ik ben totaal leek op 't gebied van video camera's ;-)
de canon HV30/40 http://www.sony.nl/product/hdd-hdv/hdr-hc9e#pageType=TechnicalSpecs
en de sony HDR-HC7E(op het moment de 9E?) http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fin...dex.asp?specs=1

#161638 - 02/27/10 01:01 PM Re: Camera gezocht! [Re: Laurensne]
wgbeijerland Offline

Lokatie: Hoekse Waard
Ik heb dit verschijnsel ook. Een filmpje op Youtube gezet.
http://www.youtube.com/watch?v=XGxsHE9lKP8
Kijk naar de beelden op 1.23 en 1.46. In de buurt van 1.23 zie je soms twee wielrenners als je het beeld stil zet.
Behoorlijk wat licht maar ook heel veel beweging van de camera. grin
Maar ik denk dat daar toch niet veel aan te doen zal zijn.
Mocht dat wel het geval zijn dan voegt het misschien iets toe aan deze discussie.

Volgens mij heeft die helmcamera dit effect niet. Nog eens goed kijken.
Dan ben ik bang dat deze camera ver boven het budget van een AOW'er ligt. grin

#161640 - 02/27/10 01:19 PM Re: Camera gezocht! [Re: Laurensne]
VideJo Offline

Tja, je staat nu op een punt, dat je persoonlijke voorkeuren je de rest van de weg zouden moeten aangeven. Ik heb zelf een HV20 gehad, een voorganger van de HV40 en ik ben er altijd heel tevreden over geweest.

#161651 - 02/27/10 03:22 PM Re: Camera gezocht! [Re: wgbeijerland]
Laurensne Offline

Origineel bericht van: wgbeijerland
Ik heb dit verschijnsel ook. Een filmpje op Youtube gezet.
http://www.youtube.com/watch?v=XGxsHE9lKP8
Kijk naar de beelden op 1.23 en 1.46. In de buurt van 1.23 zie je soms twee wielrenners als je het beeld stil zet.
Behoorlijk wat licht maar ook heel veel beweging van de camera. grin
Maar ik denk dat daar toch niet veel aan te doen zal zijn.
Mocht dat wel het geval zijn dan voegt het misschien iets toe aan deze discussie.

Volgens mij heeft die helmcamera dit effect niet. Nog eens goed kijken.
Dan ben ik bang dat deze camera ver boven het budget van een AOW'er ligt. grin

Mijn helmcamera ben ik goed tevreden over...Als ik afspeel op de TV of PC is het beeld altijd goed scherp, nou filmt deze camera in 60 frames per seconde, bij genoeg licht geeft deze over het algemeen goede kleur en beeldscherpte

#161660 - 02/27/10 05:40 PM Re: Camera gezocht! [Re: Laurensne]
Jan-Willem Offline

Je geeft aan het liefste tape te willen in verband met de archivering wat ik me kan voorstellen. Echter juist in sneeuw en ijs condities heeft een solid state camera natuurlijk wel grote voordelen. Vocht is ongeveer het ergste wat je voor een tape drive kunt bedenken.

Verder zou ik me inhouden in het te besteden budget. Je wilt een camera waarmee je kunt spelen, risico's kunt nemen en de praktijk is vaak dat je dat niet meer zo goed durft als je heel erg veel geld hebt uitgegeven. Dan word je toch voorzichtiger.

De perfecte opname in sneeuwcondities vereist veel handwerk. Dat zal niet meevallen met handschoenen aan. Licht, kleurbalans, scherpte, alles zou je eigenlijk handmatig moeten doen.

Ik heb genoten van je filmpje. Zorg dat je een camera kiest waar je niet teveel aandacht voor nodig hebt. Accepteer dan desnoods maar een wat lagere technische kwaliteit.

Succes.

#161673 - 02/28/10 12:48 AM Re: Camera gezocht! [Re: Jan-Willem]
Laurensne Offline

Begrijp me niet vekeerd, risico's neem ik alleen met m'n GoPro camera, die kan 't hebben ;-)

Lagere kwaliteit is voor mij een no-go... als ik geen film kan produceren van kwaliteit zal ik geen film maken

Moderator:  HendrikJD, Pim Foppen 
Nieuwste Leden
Tommy Tommy, Sultan, Marker, buster, Ventech
9938 Geregistreerde gebruikers
Forum Statistieken
9938 Leden
44 Forums
20104 Onderwerpen
163904 Berichten

Max Online: 91 @ 05/25/10 09:57 PM
september
Zo M Di W Do V Za