Ik heb alleen ervaring met een Zoom H4 in Vegas.
Je dient de audio met zowel het begin en einde van je video te syncen, werkt eigenlijk vrij eenvoudig.
Video (met audio van de interne of een externe mic) importeren in Vegas. De separaat opgenomen audio ook importeren en daarna alles onder elkaar op de timeline zetten.
Wat ik uit ervaring zelf prettig vind werken is om de beide audiotracks te pannen. De ene naar rechts, de andere naar links en evt. het geluidsniveau aanpassen zodat ze beide even luid zijn.
De separaat opgenomen audio is waarschijnlijk het eerst opgenomen en daarom schuif ik de video met bijbehorende audiotrack iets naar rechts om zo aan het begin van de timeline "ruimte" te maken voor de eerder startende separate audio. Nu alles tegelijk af spelen. Doordat de audio tracks uitelkaar gepanned zijn kun je duidelijk horen welke voorloopt op de ander. De separate audio nu zo verplaatsen zodat hij aardig in de buurt komt van de video audio. Daarna de timeline inzoomen met het +je rechtsonder op de timeline. Dit geeft je namelijk de mogelijkheid om met kleinere stapjes de separate audio te verplaatsen. Als de beide audiotracks zo goed als gesynced zijn dan met "ctrl" ingedrukt de separate audiotrack uitrekken of inelkaar duwen. Per stapje steeds goed luisteren welke audiotrack voorloopt en bijstellen totdat ze perfect gesynced zijn. Nu zijn beide audiotracks aan het begin perfect gesynced. Nu doe je aan het einde van je separate audio hetzelfde als de laatste stap zonet. Weer met "crtl" ingedrukt de separate audio uitrekken of inelkaar duwen. Totdat het einde van beide audiotracks ook perfect synchroon loopt.
Als je dat voorelkaar krijgt dan loopt alles tussen begin en eind ook synchroon. Let op, met "ctrl" ingedrukt verwijder je niets, je beïnvloed alleen de afspeelsnelheid van de betreffende track.
Een hele omschrijving maar als je 1 keer weet hoe het werkt vrij eenvoudig. Dit alles is nodig omdat de interne klokken (kristallen) van audiorecorders dikwijls afwijken van camcorders. Wellicht zijn er audiorecorders die een zuivere interne klok hebben maar zoals gezegd heb ik alleen ervaring met de Zoom.
Hier een voorbeeld van mij, video met Zoom H4 audio eronder.
http://www.youtube.com/watch?v=UWSgNgeNXZI