Ja Apple is waarschijnlijk beter , maar ook duurder.
Als ik beroepsmatig bezig zou zijn zou ik misschien ook overwegen om voor Apple te kiezen, maar ik ben een amateur hobbyist.
Dat is ook de reden waarom ik, en ongetwijfeld ook andere mensen geen Apple zullen kopen.
Toch denk ik dat een hoop zelfbouw systemen vergelijkbare of betere prestaties neer kunnen zetten voor minder Euro's.
Als ik mijn specs terug vertaald naar een iMac quadcore systeem dan kom ik vele honderden euro's duurder uit dan dat ik nu voor mijn systeem betaald heb, en dan komt de iMac wat de grafische kaart betreft nog niet eens in de buurt van mijn specs.
Maar dat is en blijft een persoonlijke keuze natuurlijk.
Wat wel erg vreemd is dat als je bij de iMAC 27" als CPU keuze de i7 ( quadcore cpu ) aanvinkt, dat de keuze van je geheugen vertaald wordt naar veelvouden van 2Gb, dus 2x2Gb,4x2Gb,2x4Gb,en 4x4Gb.
Dit is vreemd omdat de geheugencontroller van de i7 tripple channel aanstuurd, dus in veelvouden van 3.
Dus wat de i7 configuratie betreft is de iMac niet zo optimaal geconfigureerd als je zou mogen verwachten.
Het MOBO van de iMac is dus niet geschikt gemaakt voor tripple channel geheugen.
Zo worden de voordelen van een i7 processor niet optimaal benut, omdat je één van de drie geheugen kanalen niet gebruikt.

Zo is er volgens mij bij ieder systeem wel iets te vinden wat niet helemaal goed op elkaar is afgestemd.
Of dit geval kwa ontwikkelings kosten een consessie van Apple is weet ik niet, maar dit zou betekenen dat ze speciaal voor het gebruik van de i7 het MOBO hadden moeten aanpassen.
Dus met alle respect, ik ben niet anti Apple, maar dit komt dus ook bij een Apple voor.

Mijn mening nu is dat de bottleneck in heel veel gevallen de Software is die nog niet goed is afgestemd op snel en soepel AVCHD bewerken.
Als de fabrikanten hun software 64 Bits maken is dat bottleneck probleem volgens mij opgelost.
Er zijn al 64 bits pakketten, maar dat zijn er nog niet zo veel.
We wachten dus af maar af wat er tzt nog meer op de markt komt.
Mt vr gr martin.