Videowebshop (VERNIEUWD!)
VideomontageFaq
AV-Marktplaats
AV-Startpagina
Nieuwsbrief
Pagina 1 van 2 1 2 >
Onderwerp opties
#160272 - 02/06/10 08:53 AM Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval.
Martin vid. Offline

Lokatie: Zuid-Holland
Hallo allemaal,

Ik werk momenteel met Pinnacle 14 Studio Ultimate, en met name AVCHD.
Gaat in principe goed, maar zou hier en daar wat tijdswinst willen.
Met name het inladen van het Full HD materiaal in het film album kost enige tijd.
Het bewerken gaat redelijk vlot, maar zou naar mijn gevoel nog wat vlotter mogen om echt lekker te kunnen werken.
De snelheid mbt het renderen van een project naar een eindresultaat maakt mij niet zo heel erg uit, want een pc werkt s'nachts als ik slaap ook.
Mijn huidig RAM bevat nu 6GB, mijn MOBO ondersteund tot max 24Gb dus er kan nog heel wat bij.
Persoonlijk denk ik aan een upgrade tot 12GB, dus 6GB erbij.
Mijn vraag is of ik met mijn voorgenomen upgrade veel zal merken in Pinnacle studio 14, en met name bij de punten die ik bovenaan genoemd heb.
Ik heb nu namelijk niet het idee dat Studio 14 mijn RAM volledig gebruikt.

Mijn systeem staat onder mijn profiel maar zal hem voor het gemak even hier bij zetten.

MOBO : ASUS Rampage II Extreme
RAM : ( triple channel) OZC 6GB
CPU : Intel i7 950
GPU : Zotac GTX 295

Alvast bedankt voor het delen van eventuele ervaringen.

Mt vr gr Martin

Bewerkt door Martin vid. (02/06/10 11:43 AM)

#160276 - 02/06/10 11:49 AM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Martin vid.]
Knarf Offline

Lokatie: Noord-Holland
Wat zegt je taakbeheer tijdens inladen en editen?

Groetjes Ann

#160280 - 02/06/10 01:06 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Knarf]
Bumper Offline

Lokatie: Landgraaf
Martin

>>>> Mijn huidig RAM bevat nu 6GB, mijn MOBO ondersteund tot max 24Gb dus er kan nog heel wat bij.
Persoonlijk denk ik aan een upgrade tot 12GB, dus 6GB erbij.

Windows 7 premium kan 'maar' tot 16 gig ram aan meer als genoeg meer is overkill !

Grt B

#160281 - 02/06/10 01:23 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Knarf]
Martin vid. Offline

Hallo Knarf,

Had stiekem al gehoopt dat je zou reageren.( systemen lijken op elkaar.) grin
Ik kan nu nog geen antwoord geven, want ik zit momenteel op het werk, maar als ik aan het eind van de middag thuis bent zal ik wat gedetaileerde gegevens verzamelen.
Ik zal dan meteen ook het CPU gebruik erbij vermelden.

Je hoort nog van me. wink

Mt vr gr Martin

#160336 - 02/07/10 12:47 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Knarf]
Martin vid. Offline

Hallo,

Het is gisteren niet gelukt te reageren, maar ik heb intussen wat testjes gedaan met Studio. Hopelijk geef het jullie wat meer inzicht. Mischien overbodig, maar ik maak gebuik van AVCHD Full HD 1920x1080.

Allereerst mijn project instellingen:
1) Voorbeeld volledige resolutie ( ingeschakeld )
2) Hardware acceleratie ( ingeschakeld )
3) Render op achtergrond ( ingeschakeld )
4) Discrete 5.1 surround weergave ( ingeschakeld )

Codec gebruikt voor achtergrong rendering:
5)MPEG2 Beste voorbeeld.

CPU en RAM gebruik pc in rust:
CPU - 1% ( 51% van Max. freq.)
RAM - 1,3GB ( 32% van Max.)

Inladen AVCHD basis mat. in flm album (tumbnails.)
CPU - 8-12% ( 80% van Max. freq.)
RAM - 1,93GB ( 32% van Max.)

Inladen project van 13 minuten:
CPU - 8-12% ( 80% van Max. freq.)
RAM - 1,9GB ( 32% van Max.)

Editen tijdens render HfX overgang
CPU - 0-60% ( 100% max. freq.)
RAM - 2,3 GB ( 40% van Max.)

Afspelen preview van project:
CPU - 7-12% ( 83% van Max. freq.)
RAM - 2,31GB ( 40% van Max.)

Render preview clip met Magic Bullet of Knoll light factory pluginn.
CPU - 30-55% ( 100% van Max. freq.)
RAM - 2,64GB ( 40% van Max.)

Rendertijd preview clip van 20 sec. met Magic bullet special effects filter duurt ongeveer 2,5 min.
CPU - 30-40% ( 100% van Max. freq.)
RAM - 2,35GB ( 38% van Max.)

Als ik zo naar de getallen kijk lijkt het erop dat nog geen 50% van het RAM benut wordt.
De Bottleneck in deze lijkt de CPU te zijn die ondanks dat niet alle core's volledig belast worden aan zijn max. kloksnelheid zit, en het is best een stevige processor zou ik zeggen.
Ik twijfel zelf of uitbreiden van RAM extra tijdswinst zal opleveren.
Of gaat Studio zelf niet zo effectief om met 64Bits?
Ik heb geen ervaringen met andere programma's, of zitten de mogelijkheden van mijn huidige hardware in dit geval aan zijn grenzen?

Mt vr gr Martin

#160343 - 02/07/10 03:25 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Martin vid.]
Knarf Offline

Studio is toch een 32 bits programma? Of vergis ik me nu?

Groetjes Ann

#160350 - 02/07/10 04:18 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Knarf]
ger jansen Offline

Lokatie: Nuenen
Origineel bericht van: Knarf
Studio is toch een 32 bits programma? Of vergis ik me nu?

Nog wel!

#160358 - 02/07/10 05:35 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: ger jansen]
Martin vid. Offline

Als ik de compatibility informatatie van Microsoft mag geloven is Studio 14 wel degelijk geschikt voor Windows7 64Bits.
Zie link:

Microsoft

Als ik de site van Pinnacle afspeur kan ik hier geen concrete info over terug vinden.
Vista 64Bits wordt volgens mij wel als compatible aangeduidt.Of moet ik dit niet serieus nemen? Aan de testjes die ik gedaan heb begin ik grote twijfels te krijgen of die 64Bits ondersteuning een feit is, aangezien er nog geen 3GB van het RAM gebruikt wordt.

Als ik de site van Pinnacle afspeur kan ik hier geen concrete info over terug vinden.
Vista 64Bits wordt volgens mij wel als compatible aangeduidt.

Ger wordt er binnenkort dan een Patch update uitgebracht om 64Bits te ondersteunen voor Studio 14?
Ik heb de indruk dat jij hier meer informatie over hebt, gezien jouw reactie?

Mt vr gr Martin

Bewerkt door Martin vid. (02/07/10 05:42 PM)

#160359 - 02/07/10 05:40 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Martin vid.]
Tante Ka Offline

Lokatie: Gelderland
Studio is 32 bits en kan dus zelf niet meer dan 4 GB geheugen aansturen. Het voordeel van het geheugen hier is dat er meer programma's tegelijk kunnen draaien zonder iedere keer naar het virtuele geheugen op schijf te worden verplaatst.

#160361 - 02/07/10 05:59 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Tante Ka]
Martin vid. Offline

Dus uit de info die ik gevonden heb moet ik opmaken dat Studio 14 Ultimate wel draait op Windows 7 64Bits, maar dat ik geen gebruik kan maken van het voordeel van het 64Bits OS.

Vreemd dat er dan Pc winkels zijn die speciaal 64Bits systemen verkopen die uitermate geschikt zijn om te gebruiken met Studio 14.

Zie link: lStudio 14 64bits systeem.

Of winkels die de software verkopen die zeggen dat deze geschikt is voor windows 7 64 bits.
Lees vooral de extra info op de site.
Zie link: studio 14 software info

Of deze leverancier verkondigd sprookjes, ( lees weet niet waar hij over praat.) of er is gewoon veel onduidelijkheid hierover.
Als jullie het weten mogen jullie het zeggen. confused
Ik weet het in ieder geval niet meer. cry

Mt vr gr Martin.

Bewerkt door Martin vid. (02/07/10 06:10 PM)

#160363 - 02/07/10 06:18 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Martin vid.]
Tante Ka Offline

Het is maar wat je er in wilt lezen.:)

Door het grote geheugen wordt er minder naar schijf geschreven en daardoor werkt het systeem sneller. Er staat niet dat Studio sneller werkt. En bij Alternate staat dat Studio 14 zou moeten werken onder windows 7 64 bits. Er staat niet dat er daardoor meer geheugen gebruikt zou worden o.i.d.

#160365 - 02/07/10 06:40 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Tante Ka]
Martin vid. Offline

Mijn wisselbestand staat als max ingesteld op 220Mb waarvan er maar 180MB gebruikt wordt, er wordt inderdaad tijdens het gebruik van Studio niets naar de schijf geschreven want dit wisselbestand blijft constant 180Mb.
ik vraag me af of een 32Bits systeem met 3Gb RAM dit wisselbestand dan wel zal aanspreken?
zoniet dan is een 64Bits systeem overkill voor Studio 14.

Ben benieuwd of Ger nog reageert, en of hij nog meer weet te vertellen over Studio en 64Bit.
Mt vr gr Martin

Bewerkt door Martin vid. (02/07/10 06:42 PM)

#160369 - 02/07/10 06:54 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Martin vid.]
Knarf Offline

Zolang je programma 32 bits zal er in de meeste gevallen niet meer dan 2 gig worden aangesproken.
Het is en blijft 32 bits en als zodanig ook geinstalleerd. Het is alleen compatible gemaakt om onder een 64 bits OS te kunnen draaien.
Je hebt pas echt profijt van een 64 bits machine wanneer je programmatuur ook 64 bits is. Zoals Photoshop, Vegas en straks de gehele Adobe Suite. Studio zal in de toekomst heus wel 64 bits worden.

Groetjes Ann

#160371 - 02/07/10 07:02 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Knarf]
Martin vid. Offline

Dank voor de reacties mensen,

Dan kan ik zolang ik met studio 14 werk aan nemen dat een upgrade van mijn RAM geen optie is om nog sneller te kunnen werken met het programma.
Tenminste de prestatie winst zal in mijn geval minimaal zijn.
De RAM upgrade zal ik nu maar uitstellen totdat de Studio software ook gebruik gaat maken van de 64Bits voordelen.

Het is inderdaad maar hoe je de informatie leest, wel jammer dat de info op twee manieren uitgelegd kan worden.
Dit wekt wel de nodige verwarring op.

Mt vr gr Martin.

Bewerkt door Martin vid. (02/07/10 07:06 PM)

#160373 - 02/07/10 07:11 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Martin vid.]
Knarf Offline

Helaas werkt dat zo in de praktijk.
Je hebt nu alleen profijt van de RAM wanneer je met meerdere programma's tegelijk werkt, zoals al eerder genoemd of zware bewerking maakt met FX of 3D programma's.

Groetjes Ann

#160382 - 02/07/10 09:07 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Knarf]
ger jansen Offline

Hallo Martin

Ik wil nog wel reageren, maar ik denk, dat de woorden van Tante Ka en Knarf de lading volledig dekken.
Studio is en blijft(voorlopig) een 32 bits applicatie, dat uitstekend werkt onder een 64 bits besturingssysteem.

Ger

#160385 - 02/07/10 10:02 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: ger jansen]
Martin vid. Offline

He jammer, ik dacht dat je misschien nog met een verassing voor ons kwam. grin
Maar goed toch nog bedankt voor je reactie hoor!!

Eén voordeel ik spaar nu de onkosten uit van een setje DDR3 geheugen.
Kan ik straks voor valentijn toch nog een bloemetje kopen voor moeders. laugh

Mt vr gr Martin wink

Bewerkt door Martin vid. (02/07/10 10:06 PM)

#160535 - 02/09/10 11:41 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Martin vid.]
Arvid Offline

Lokatie: Leeuwarden
je hebt 6Gb aan geheugen, dat is meer als voldoende lijkt mij. Veel verschil zul je niet merken met extra gegeugen, hooguit als je wilt gaan werken met uncompressed materiaal, je software moet dan wel 64bit ondersteuning hebben.

Bewerkt door Arvid (02/09/10 11:47 PM)

#164121 - 04/18/10 10:23 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Martin vid.]
Martin vid. Offline

Origineel bericht van: Martin vid.
Hallo,

Als ik zo naar de getallen kijk lijkt het erop dat nog geen 50% van het RAM benut wordt.
De Bottleneck in deze lijkt de CPU te zijn die ondanks dat niet alle core's volledig belast worden aan zijn max. kloksnelheid zit, en het is best een stevige processor zou ik zeggen.
Ik twijfel zelf of uitbreiden van RAM extra tijdswinst zal opleveren.
Of gaat Studio zelf niet zo effectief om met 64Bits?
Ik heb geen ervaringen met andere programma's, of zitten de mogelijkheden van mijn huidige hardware in dit geval aan zijn grenzen?

Mt vr gr Martin

Ik reageer bij deze nog even op mijn eigen bericht, als aanvullende info.
Na wat onderzoek ben ik erachter dat de CPU ook niet echt de bottleneck is.
De reden dat bij het niet volledig belasten van de processor de kloksnelheid wel 100% is, heeft te maken dat de i7 van Intel die in mijn systeem huist, de Intel Turbo Boost technologie in huis heeft.
Deze krikt automatisch de kloksnelheid op terwijl de CPU niet volledig belast hoeft te zijn.
Dit levert in de praktijk weer snelheidswinst op tijdens complexe taken zoals bv. video rendering.

Mt vr gr Martin

#164144 - 04/19/10 01:10 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Martin vid.]
Jan-Willem Offline

De bottleneck is als volgt.

AVCHD heeft ongeveer iedere seconde een keyframe. Dat betekent dat om dit te kunnen verwerken die hoeveelheid data voor de processor zichtbaar moet zijn. Dat is dus 1920 * 1080 *25 * 3 bytes. Best een boel, en veel meer dan er in het cache geheugen van welke CPU dan ook past. Data moet daarom intensief worden uitgewisseld tussen CPU en RAM geheugen. Maar: lezen en schrijven naar en vanuit RAM kost ongeveer 5 CPU cycles per keer. Dat maakt dat de CPU toch vrij vaak staat te wachten. Theoretisch zou je dat met je applicatie kunnen optimaliseren omdat de voorspelbaarheid van het proces groot is, maar ik heb bij meerdere applicaties het idee dat dat niet echt goed is gedaan.

Snellere RAM, in plaats van meer RAM kan je helpen. Maar dat is een hele dure weg. Wat ook helpt is het afstemmen van snelheden van moederbord, RAM en CPU op elkaar. En dat is een van de gebieden waarop Apple beter optimaliseert dan de gemiddelde PC bouwer.

#164162 - 04/19/10 05:05 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Jan-Willem]
Martin vid. Offline

Ja Apple is waarschijnlijk beter , maar ook duurder.
Als ik beroepsmatig bezig zou zijn zou ik misschien ook overwegen om voor Apple te kiezen, maar ik ben een amateur hobbyist.
Dat is ook de reden waarom ik, en ongetwijfeld ook andere mensen geen Apple zullen kopen.
Toch denk ik dat een hoop zelfbouw systemen vergelijkbare of betere prestaties neer kunnen zetten voor minder Euro's.
Als ik mijn specs terug vertaald naar een iMac quadcore systeem dan kom ik vele honderden euro's duurder uit dan dat ik nu voor mijn systeem betaald heb, en dan komt de iMac wat de grafische kaart betreft nog niet eens in de buurt van mijn specs.
Maar dat is en blijft een persoonlijke keuze natuurlijk.

Wat wel erg vreemd is dat als je bij de iMAC 27" als CPU keuze de i7 ( quadcore cpu ) aanvinkt, dat de keuze van je geheugen vertaald wordt naar veelvouden van 2Gb, dus 2x2Gb,4x2Gb,2x4Gb,en 4x4Gb.
Dit is vreemd omdat de geheugencontroller van de i7 tripple channel aanstuurd, dus in veelvouden van 3.
Dus wat de i7 configuratie betreft is de iMac niet zo optimaal geconfigureerd als je zou mogen verwachten.
Het MOBO van de iMac is dus niet geschikt gemaakt voor tripple channel geheugen.
Zo worden de voordelen van een i7 processor niet optimaal benut, omdat je één van de drie geheugen kanalen niet gebruikt.confused
Zo is er volgens mij bij ieder systeem wel iets te vinden wat niet helemaal goed op elkaar is afgestemd.
Of dit geval kwa ontwikkelings kosten een consessie van Apple is weet ik niet, maar dit zou betekenen dat ze speciaal voor het gebruik van de i7 het MOBO hadden moeten aanpassen.
Dus met alle respect, ik ben niet anti Apple, maar dit komt dus ook bij een Apple voor. frown

Mijn mening nu is dat de bottleneck in heel veel gevallen de Software is die nog niet goed is afgestemd op snel en soepel AVCHD bewerken.
Als de fabrikanten hun software 64 Bits maken is dat bottleneck probleem volgens mij opgelost.
Er zijn al 64 bits pakketten, maar dat zijn er nog niet zo veel.
We wachten dus af maar af wat er tzt nog meer op de markt komt.

Mt vr gr martin.

Bewerkt door Martin vid. (04/19/10 07:22 PM)

#164257 - 04/21/10 09:39 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Martin vid.]
Nicolas C Offline

Hallo, ik ben ook van plan mijn ram uit te breiden.
Ik heb 2 keer 2gb nodig.
Welke heb ik nodig en op welke website kan ik ze bestellen als je weet dat mijn moederbord MCP73VT-MP http://www.e4allupgraders.info/dir1/motherboards/socket775/ecsMCP73VT-PM.shtml is.

#164260 - 04/21/10 10:10 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Nicolas C]
ger jansen Offline

• Support DDR2 667/533/400 DDR2 SDRAM

#166065 - 06/08/10 08:57 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: ger jansen]
Nicolas C Offline

Dag iedereen,
Nu probeer ik met mijn pc in HD 720p te monteren, maar dat lukt niet goed en mijn software loopt vast en mijn videomateriaal wordt een zwart vlak.

Dus nu is de vraag: zou dit beter gaan als ik met deze specs mijn RAM van 2gb naar 4gb update? (ik kan maximun 4gb ram gebruiken)

processor: Intel(R) Core(TM) Quad CPU Q66OO @ 2.40GHz 2.40 GHz
Geheugen (RAM) 2,00 GB
videokaart: NVIDIA GeFOrce 9500 GT (1gb)

#166069 - 06/08/10 10:39 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Nicolas C]
Tante Ka Offline

En OS is vista?

#166096 - 06/09/10 12:59 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Tante Ka]
Nicolas C Offline

Vista 32 bit

#166109 - 06/09/10 04:05 PM Re: Heeft RAM upgrade zijn nut in mijn geval. [Re: Nicolas C]
Tante Ka Offline

Dan is een upgrade naar 4 GB niet slecht. Vista gebruikt een groot deel van het systeemgeheugen.

Pagina 1 van 2 1 2 >

Moderator:  HendrikJD, Pim Foppen 
Nieuwste Leden
Tommy Tommy, Sultan, Marker, buster, Ventech
9938 Geregistreerde gebruikers
Forum Statistieken
9938 Leden
44 Forums
20104 Onderwerpen
163904 Berichten

Max Online: 91 @ 05/25/10 09:57 PM
september