Videowebshop (VERNIEUWD!)
VideomontageFaq
AV-Marktplaats
AV-Startpagina
Nieuwsbrief
Pagina 1 van 2 1 2 >
Onderwerp opties
#158963 - 01/15/10 09:46 PM Nieuwe camera, HDD of DVD
Lyrix Offline

Lokatie: Zuid-holland
Ik ben van plan een nieuwe camera aan te schaffen, mijn oude video 8 is aan vervanging toe.
Nu heb ik eens zitten kijken maar kom veel verschillenden camera's tegen.
Het budget wat ik er voor over heb ligt tot max 450 500 euro.
Nu zie ik over het algemeen 2 systemen, op harddisk of dvd.
Wat kan ik nu beter nemen?
Kan er bijvoorbeeld in een dvd camera iedere beschrijfbare dvd? Kun je deze dvd's dan ook meteen in adobe priemere gebruiken?
Dvd lijkt mij zelf een voordeel, dan hoef je niet steeds je camera leeg te maken, alleen je dvd vervangen.
Iemand die hier ervaring mee heeft?

#158969 - 01/15/10 10:53 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Lyrix]
Eagleproductions Offline

Om heel eerlijk te zijn zijn geheugenkaarten de beste oplossing. Het nadeel van harddisk is dat het kwetsbaar is en dus snel kapot gaat... Nadeel van dvd is de kwaliteit, die is gewoon niet geweldig. Op dvd opnemen lijkt heel handig, maar is eigenlijk een systeem om later niet nog eens te gaan bewerken. De opslagcapaciteit van de dvd'tjes is trouwens ook erg laag.

Overweeg ook eens een camera met geheugenkaartjes (zelfde principe als de fotocamera), en ga anders voor een harddisk.
Kijk ook maar eens even op de volgende website: Videofilmen.be

Bewerkt door Eagleproductions (01/15/10 10:55 PM)

#158971 - 01/15/10 11:04 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Eagleproductions]
Laurens Neels Offline

Lokatie: Veenendaal
Waarom geen Mini-DV?

#158972 - 01/16/10 08:17 AM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Laurens Neels]
Eagleproductions Offline

Ja met Mini-DV is ook niet zoveel mis. Er is soms alleen wat kwaliteitsverlies bij het importeren via firewire, en er kan slijtage komen rond de tapejes... Eigenlijk gaat het bijna altijd goed, maar mini-dv is dus zeker nog geen uitgestorven systeem!

#158988 - 01/16/10 11:37 AM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Eagleproductions]
HendrikJD Offline
Moderator

Lokatie: Noord-Holland
Mini-DV heeft als voordeel dat je met een middelmatig snelle pc kan bewerken in HDV. Maar heeft als nadeel de draaiende delen.
Geheugenkaart levert meestal AVCHD beelden. Voor het bewerken heb je een supersnelle pc nodig. Voordeel is dat er geen draaiende delen in zitten.
Maar voor een budget van rond de 500 euro zul je waarschijnlijk op een SD-camera moeten terugvallen. En dan is een DVD-camera geen beste optie. Bewerken achteraf betekent veel verlies aan kwaliteit. Harddisk kan in dat geval voordelen hebben.

Het is echter de eerste vraag die je jezelf dient te stellen: Wat wil ik met de camera gaan doen?

#158993 - 01/16/10 11:51 AM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Eagleproductions]
Knarf Offline

Origineel bericht van: Eagleproductions
Ja met Mini-DV is ook niet zoveel mis. Er is soms alleen wat kwaliteitsverlies bij het importeren via firewire, en er kan slijtage komen rond de tapejes... Eigenlijk gaat het bijna altijd goed, maar mini-dv is dus zeker nog geen uitgestorven systeem!

Er treedt geen kwaliteitsverlies op met firewire echter er wordt wel 1;5 door de DV25 codec gecaptured. Dit is niet waarneembaar.
Slijtage ontstaat wanneer je bandje meerdere keren gebruikt.

Groetjes Ann

#159022 - 01/16/10 05:17 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Knarf]
Lyrix Offline

Iedereen bedankt voor de reacties.
De vraag wat wil ik er mee doen, is eigenlijk leuke filmpjes maken van de kleine samen met opa.
Opa is ongeneeslijk ziek en de kleine zal zijn opa waarschijnlijk niet bewust meemaken, daar is hij nog te jong voor.
Om toch later aan onze zoon te laten zien wie opa was, wil ik dus een nieuwe camera aanschaffen om leuke beelden te maken voor later.
Het mini DV systeem heb ik ook naar gekeken. Ik vond dat zelf eigenlijk geen optie opdat ik ook de bandjes in de grote winkelketens uit de schappen langzamerhand zie verdwijnen. Mediamarkt had vroeger heel veel keus, maar de vestiging in Rijswijk had laatst nog maar 3 bandjes staan.

Als ik in AVCHD wil gaan editen, aan wat voor pc moet ik dan denken? Momenteel heb ik een Duocore 2gighz met 4 gig geheugen. Hoe groot worden de bestanden dan?
Ik kan me herinneren dat avi in DV formaat ergens rond de 13gig per uur lag. Althans als ik captuurde met mijn ADVC 100.

Ik zie ook camera's die HD kwaliteit filmen in breedbeeld. Is dat de HD zoals bij tv's is bedoeld? Is dat dan ook 1080P?

Misschien een hoop vragen, van audio weet ik echt allen maar op dit gebied heb ik nog veel te gaan. smile

#159023 - 01/16/10 05:36 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Lyrix]
VideJo Online   content
voorheen bekend als Ome Jo

Lokatie: Utrechtse Heuvelrug
Origineel bericht van: Lyrix
Het mini DV systeem heb ik ook naar gekeken. Ik vond dat zelf eigenlijk geen optie opdat ik ook de bandjes in de grote winkelketens uit de schappen langzamerhand zie verdwijnen. Mediamarkt had vroeger heel veel keus, maar de vestiging in Rijswijk had laatst nog maar 3 bandjes staan.

Dan kijk je bij de verkeerde winkel . . . Mini-DV bandjes worden ook nog steeds gebruikt voor zeer recent HDV camera's.

#159038 - 01/16/10 10:48 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Lyrix]
Tante Ka Online   content

Lokatie: Gelderland
Origineel bericht van: Lyrix

Als ik in AVCHD wil gaan editen, aan wat voor pc moet ik dan denken? Momenteel heb ik een Duocore 2gighz met 4 gig geheugen. Hoe groot worden de bestanden dan?
Ik kan me herinneren dat avi in DV formaat ergens rond de 13gig per uur lag. Althans als ik captuurde met mijn ADVC 100.

Ik zie ook camera's die HD kwaliteit filmen in breedbeeld. Is dat de HD zoals bij tv's is bedoeld? Is dat dan ook 1080P?

Misschien een hoop vragen, van audio weet ik echt allen maar op dit gebied heb ik nog veel te gaan. smile

Quadcore is eigenlijk wel verplicht voor AVCHD. Anders wordt het zo traag als stroop.
Bestanden zijn meer gecomprimeerd, waardoor er veel rekenwerk plaats moet vinden tijdens het editten. Als je AVCHD gebruikt, heb je een bitrate nodig van minsten 17 MB/s om gelijke kwaliteit te krijgen als miniDV.

En HD heeft vele smaken. Meeste zijn 1440x1080i of 1920x1080i als je al P hebt is het meestal 25P en geen 50P.

#159144 - 01/18/10 08:14 AM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Tante Ka]
Lyrix Offline

Heb eens zitten zoeken en dit lijk mij wel een prima camera voor wat ik er mee wel.

JVC GZ-MG840 60GB/SD SLOT/1MP FOTO/38X/HDMI UPCONVERSIE 1080P

Twijfel ook nog of ik niet voor deze moet gaan.

GZ-HD320 FHD/120GB/SD SLOT/24MBPS/HDMI

Valt nog binnen mijn budget, is een 100 euro duurder maar wel full HD.

Bewerkt door Lyrix (01/18/10 10:34 AM)

#159167 - 01/18/10 03:07 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Lyrix]
Tante Ka Online   content

Op dit forum zijn al een hoop vragen over JVC binnen gekomen. Niet alle montageprogramma's werken prettig met de codering die JVC toepast. Dat is wel het overwegen waard, denk ik.

En een camera die upscaling toepast, is alleen handig als je direct van camera op TV bekijkt. Als je gaat monteren is de upscaling niet bruikbaar.

#159202 - 01/18/10 09:44 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Lyrix]
Lyrix Offline

Ben vandaag er op uit geweest. Het is de GZ-HD320 FHD/120GB/SD SLOT/24MBPS/HDMI geworden.

Het bestandsformaat is inderdaad AVCHD en prima van kwaliteit.
Zoals jullie al zeiden kan mijn duocore pc daar met montage niet goed mee overweg.
Is het mogelijk de bestanden zonder al te veel kwaliteit verlies te converteren naar bestanden waar premiere wel goed mee overweg kan?
Ik heb Media Encoder, daar zitten legio converteeropties is.
Heb er al een aantal geprobeerd maar 100mb voor 27 seconde film vind ik een beetje veel.

Hebben jullie suggesties?

Ik heb de AVCHD bestanden via Nero Vision direcht als video DVD gebrand en dat ziet er echt prima uit.
Dat formaat is een prima formaat. Dat is MPEG2 toch?

#159216 - 01/18/10 11:31 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Lyrix]
Lyrix Offline

Ik begin nu een beetje de draad kwijt te raken wat betreft de formaten.
Er werd in dit topic gesteld dat AVCHD compressie enorm veel rekenkracht van je pc vraagt.
Ik ben nu een tijdje bezig met omzetten naar verschillende formaten maar ik heb het idee dat het niet ligt aan de compressie AVCHD, maar aan het formaat 1080P
Als ik namelijk AVCHD omzet naar 1080p Mpeg is de traagheid in premiere precies het zelfde als dat ik een AVCHD bestand open.
Converteer ik het bestand naar 720P gaat het al een stuk beter, nog wel met schokken. Zet ik de preview dan op draft mode dan loopt premiere acceptabel.

Er werd ook gesteld dat DV bestanden beter lopen dan AVCHD, maar in mijn beleving zijn deze dan ook veel lager van kwaliteit, of heb ik het dan mis?

HD Video 1080p(mpeg2, 15000 kbs 1920 x 1080)
HD Video 720P(mpeg2, 9000 kbs 1280 x 720)
DV Pal 720 x 576

Bewerkt door Lyrix (01/18/10 11:35 PM)

#159217 - 01/18/10 11:50 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Lyrix]
Knarf Offline

Je camera neemt, mag ik aannemen, in interlaced op dus waarom omzetten naar progressief. Op deze manier gooi je de helft van je vertikale resolutie weg.

Groetjes Ann

#159218 - 01/18/10 11:56 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Knarf]
Lyrix Offline

Knarf, daar moet je me iets uitleggen. Ik haal de bestanden binnen via usb. Dan zijn het AVCHD bestanden die enorm traag werken in premiere.
Als ik de 1080 beelden omzet naar 720 gooi ik dan de helft weg?
De kreten interlaced en progresief zijn mij nog onbekend.

Stel ik had een miniDV camera gekocht, waren de bestanden dan wel goed te bewerken?
In welk formaat wordt er dan gecaptured? Ook full HD?

Met andere woorden, naar welk formaat moet ik de AVCHD bestanden converteren om werkbare DV (minidv) bestanden te krijgen?

Bewerkt door Lyrix (01/18/10 11:58 PM)

#159234 - 01/19/10 12:46 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Lyrix]
Kees van Duijvenbode Offline

Lokatie: Rotterdam
Ik zou dit artikel eens doornemen. Dan wordt e.e.a. vast duidelijker.

#159240 - 01/19/10 02:28 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Kees van Duijvenbode]
VideJo Online   content
voorheen bekend als Ome Jo

Lokatie: Utrechtse Heuvelrug
Dat is geen artikel, Kees, maar de download van een converter.

#159245 - 01/19/10 04:04 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Kees van Duijvenbode]
Lyrix Offline

Origineel bericht van: Kees van Duijvenbode
Ik zou dit artikel eens doornemen. Dan wordt e.e.a. vast duidelijker.

Kees bedankt voor dit geweldige artikel. Er worden daar nog meer opties geboden om avchd te converteren zonder kwaliteitsverlies.
Blijft bij mij nog steeds de vraag, wat voor bestandsformaat heeft minidv dan, of het capture formaat?
Is de kwaliteit nu beter van avchd of niet?

Bewerkt door Lyrix (01/19/10 04:05 PM)

#159249 - 01/19/10 04:33 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Kees van Duijvenbode]
Houtkoek Offline

Hallo Kees,
Het was mij ook eerder opgevallen dat op deze site veel info is te krijgen over converters, mediaplayers, videomontagesoftware etc. Goede site om zo nu en dan te raadplegen.

#159257 - 01/19/10 07:27 PM Re: Nieuwe camera, HDD of DVD [Re: Houtkoek]
Lyrix Offline

Kees hulde voor je link naar het artikel.
Ik heb de probeer versie van Eleca Converter Studio AVC HD Edition geinstaleerd en wat een geweldig programma.
Ik heb de bestanden omgezet naar mpeg-2 met een bitrate van 60000kbs. Je ziet geen verschil tussen het orginele avchd bestand en de Mpeg zoals het artikel ook beschrijft.
Ik heb 80000kbs ook gebruikt, ik zag geen verschil tussen 80 en 60 alleen dat de bestanden iets groter worden.
Ingeladen in premiere, loopt het monteren echt zonder problemen, je moet wel de quality van je preview scherm op draft zetten.
Dan loopt het prima gesmeerd. Althans bij mij op mijn duo core 2ghz met 3 gig.

Voorlopig lijkt me dit een prima oplossing voor het probleem van trage beelden tijdens het editen van avchd bestanden.
Tot de tijd dat ik een quadcore heb zal ik het op deze manier doen.

Voor mensen die ook de probeer versie willen hebben, stuur ff een pm.

Bewerkt door Lyrix (01/19/10 07:45 PM)

Pagina 1 van 2 1 2 >

Moderator:  HendrikJD, Knarf, Pim Foppen, Tante Ka 
Nieuwste Leden
staaf1962, jeroenbrouwer, VJRichard, mj7d, vincentwilderen
9820 Geregistreerde gebruikers
Forum Statistieken
9821 Leden
44 Forums
19851 Onderwerpen
161850 Berichten

Max Online: 91 @ 05/25/10 09:57 PM