#153412 - 10/17/09 02:52 PM
Ikord V5 35mm Adapter
|
Lokatie: Lelystad
|
Heey, Een paar dagen terug zat ik een beetje rond te kijken voor een DoF adapter en kwam op ten duur op de Ikord V5 uit. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel redelijk onder de indruk ben als het gaat om de prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb em daarom ook meteen besteld, en kan niet wachten tot ik em binnen heb !!! Wil dit icm een Nikon 50mm 1.8f lens gaan gebruiken  Echter is het nu zo dat, omdat er geen flipover-module in zit, ik het beeld op mijn LCD scherm andersom ga zien ( camera : Sony HC9E ). Nu dacht ik even dat er vast wel een simpele functie in mn camera zou zitten waarbij je kunt zeggen dat hij het beeld moet omdraaien, maar ik ben het nog niet tegen gekomen ( kom op sony !! hoe moeilijk kan zoiets zijn ! ) Terwijl het beeld wel gewoon flipt als ik de LCD scherm 180 graden naar voren draai, maja, dan zit ik naar de achterkant van mn LCD scherm te kijken, wat niet erg praktisch is. Maar dit geeft wel aan dat de camera beschikt over een Flip-Over functie, alleen waarschijnlijk niet als functie geprogrammeerd is dat door de gebruiker manually te bedienen is. Nu vraag ik me af, wat voor mogelijkheden we anno 2009 hebben, als het om dit probleem gaat. Ik ben al een soort van Home-made tripod tegengekomen, waarbij je de camera andersom kunt plaatsen en je dus andersom filmt... Het is de makkelijkste en goedkoopste oplossing, maar vraag me af of er misschien nog meer mogelijkheden zijn? Bestaat er niet iets wat ik tussen de lens en adapter kan plaatsen, waardoor hij het beeld weer normaal weergeeft, en niet andersom? Alvast bedankt !! P.s. Voor de mensen die de Ikord V5 niet kennen : http://cgi.ebay.com/35mm-DOF-adapter-for...=item2c50cde956
Bewerkt door Goran (10/17/09 03:14 PM)
|
|
|
|
#153437 - 10/17/09 06:47 PM
Re: Ikord V5 35mm Adapter
[Re: VideJo]
|
|
Heey Ome Jo, Mijn streven is om het allemaal zo simpel mogelijk te houden ( voor zover dit mogelijk is ). Het mooiste zou zijn als ik er iets tussen kan stoppen, die het beeld weer andersom spiegelt, maar goed, ik weet niet of zoiets bestaat...:) Je geeft aan dat ik ook een Lanc Controller kan gebruiken...is dit niet enkel voor als je in en uit wilt zoomen zonder dat je de camera fysiek aanraakt? Want dan is zo'n controller niets voor mij  Een externe LCD is een optie, maja....die dingen zijn groter dan mn camera zelf, en die moet ik elke keer weer met me meesleuren ( film vaak in mn eentje ) wat, naast het feit dat het allemaal extra tijd kost, ook een belemmering is voor de inspiratie. En idd, er zijn 35mm adapters waar automatisch een flip functie zit...maar dan betaal je ook gelijk veel meer geld...en ik ben maar een arme student haha. Maar goed...bestaat er zoiets voor zover iemand op deze forum weet? iets wat ik tussen mn lens en adapter kan stoppen zodat het beeld weer op de juiste manier getoond wordt? of klinkt dit allemaal iets te idealistisch  En hoe zit het met de software in mn camera zelf ( dus waar je de menu ziet, en dingen in kunt stellen ) .. bestaat er een mogelijkheid om deze te updaten? en eventueel waar een Super Simpele functie zit met "flip screen" ? Of is dit iets waar de fabrikant normaliter geen rekening mee hoeft te houden? ( ik bedoel, wie koopt er nou een budget 35mm adapter zonder flip-over functie  ). Als het niet anders kan moet ik me wel helaas neerleggen bij het feit, dat ik mn camera andersom moet vasthouden tijdens het filmen...:(
|
|
|
|
#153439 - 10/17/09 07:38 PM
[Re: Goran]
|
voorheen bekend als Ome Jo
Lokatie: Utrechtse Heuvelrug
|
Je geeft aan dat ik ook een Lanc Controller kan gebruiken...is dit niet enkel voor als je in en uit wilt zoomen zonder dat je de camera fysiek aanraakt? Als je de camera op zijn kop hebt, dan kan je niet zo makkelijk bij de knoppen. En dat kan een Lanc Controler verhelpen.
|
|
|
|
|
|
#153443 - 10/17/09 08:17 PM
|
|
Achhh soo .. ja, als het echt vervelend begint te worden schaf ik zeker zo'n lanc controller aan! bedankt voor de tip ! Ik kwam trouwens ook deze manier tegen : http://gt35pro.blogspot.com/ ( een beetje naar beneden scrollen, "bij Sony HC7 Flip Hack for 35mm adapters" ) Maar dit vind ik toch wel een beetje eng 
Bewerkt door Goran (10/17/09 08:18 PM)
|
|
|
|
#153445 - 10/17/09 08:45 PM
|
|
Dit lijkt me ook geweldig : http://www.cinevate.com/forum/viewtopic.php?t=1765Ik heb enkel geen flauw idee waar ze zoiets verkopen. Nu hoef ik die hele constructie niet te hebben, maar alleen dat stukje met de hendel zou al perfect zijn ! 
|
|
|
|
#153449 - 10/17/09 10:06 PM
|
Lokatie: Veenendaal
|
Toen ik voor het eerst ging filmen met een adapter kon ik me niet voorstellend dat ik hieraan zou wennen, maar na een paar weken merkte ik het haast niet meer. Flip-hack zou ik niet aan beginnen, je garantie is meteen weg. Je zou wel een externe monitor op de kop aan je camera kunnen monteren, of eentje zien te vinden met een flipfunctie. Nadeel is dat monitors die met accu's gevoed worden schreeuwend duur zijn. Als je buiten het bereik van een stopcontact aan het filmen bent heb je niet zoveel aan een 220V voeding.. Er bestaan flip modules om het beeld met een systeem van spiegeltjes weer goed te krijgen, maar die zuipen licht. Net als je adapter. Dus dat zou ik niet doen. Gewoon aan wennen lijkt me dus de beste oplossing, en dan later beslissen of je aan een externe monitor begint. Op de kop hangen van je camera is zo'n gedoe, maar misschien heb je hier wat aan.
|
|
|
|
|
|
#153561 - 10/19/09 01:04 PM
|
Lokatie: Rotterdam
|
Als het niet anders kan moet ik me wel helaas neerleggen bij het feit, dat ik mn camera andersom moet vasthouden tijdens het filmen...:( Of de camera gewoon rechtop houden en het beeld na capturen door je NLE weer laten omdraaien.
|
|
|
|
|
|
#153565 - 10/19/09 02:06 PM
|
|
Rondlopend filmen met een adapter en al lopend scherpstellen lijkt me toch al niet zo'n goed idee. Voor shots op statief kun je echt wel wennen aan het omgekeerde beeld. Ga desnoods andersom staan, en kantel het schermpje 180 graden. Dan ben je in ieder geval al het op-de-kop-effect kwijt. Het links=rechts valt wel mee te leven.
|
|
|
|
|
|
#153668 - 10/21/09 05:14 PM
|
Lokatie: West-Vlaanderen (!)
|
misschien is dit een oplossing: link
Bewerkt door Runderscore (10/21/09 05:15 PM)
|
|
|
|
#153944 - 10/27/09 02:03 AM
[Re: Laurens Neels]
|
Lokatie: Renkum
|
Er bestaan flip modules om het beeld met een systeem van spiegeltjes weer goed te krijgen, maar die zuipen licht. Net als je adapter.
Niet helemaal correct. Oudere flipmodules blokkeerden inderdaad redelijk wat licht. De nieuwe SGFlip houd blokkeert ongeveer 0,2 stops aan licht, echter kan je dat getal niet zomaar van je diafragma aftrekken dus een helderere manier om het te stellen is de SGFlip laat 97% van al het licht door. Niet gek toch? Volgens mij hebben Redrock en Cinevate intussen ook nieuwe flip's met een gelijkwaardige hoeveelheid light transmittance.
|
|
|
|
|
|
#153960 - 10/27/09 12:35 PM
[Re: Yoshy]
|
|
Dat is zeker niet gek. Maar kun je zo'n SGFlip of een flipmodule van andere merken wel aan een adapter van een totaal ander merk zetten?
|
|
|
|
|
|
#156991 - 12/16/09 02:30 AM
[Re: Laurens Neels]
|
Lokatie: Amsterdam
|
Goran heb je de adapter inmiddels binnen? Ik ben van plan er ook een te bestellen gezien de prijs. Ik twijfel alleen omdat het een static adapter is. Ook moet ik nog een step-down ring zien te vinden van 72 naar 43 mm..
|
|
|
|
|
|
#157006 - 12/16/09 11:09 AM
[Re: mzitnamor]
|
|
Heey Heey ! Jaa de adapter heb ik binnen en vind em echt geweldig ! Kijk, het is geen letus extreme of dergelijke, maar voor wat het is en voor die prijs ben ik best onder de indruk. Heb er laatst dus wat test-shots mee geschoten..zolang je voldoende licht hebt of de zon fel genoeg schijnt is het allemaal geen probleem. Maar zodra het ietswat bewolkt begint te worden wordt het allemaal wat lastiger. @Runderscore : heb die link van je bekeken...GENIAAL!!! ik ga van de week 2 spiegels halen en zorgen dat ik voor mn volgende shoot niets meer andersom op mn lcd-scherm hoef te zien !! Want je camera omdraaien helpt niet ben ik achtergekomen..alles blijft omgedraaid ( eigenlijk best logisch ook :P ) Many Thanks voor die link! @mzitnamor : Ja, ik twijfelde ook om een static te halen..echter zijn de vibrerende in deze prijs klasse ook wel goed.. het nadeel is alleen dat die krengen best wat geluid willen produceren...erg vervelend als je redelijk stille momenten wilt filmen. Maar goed, omdat de mijne ook static is heb ik er ook maar meteen zoiets bij gehaald : http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=1140 Dust is your worst enemy !! Let echter wel op ; de Ikord heeft een Canon Eos body..dus als je ( net als in mijn geval ) een nikon lens erop wilt zetten, heb je daar ook een verloop voor nodig ( maar dat wist je waarschijnlijk al :P ). http://cgi.ebay.nl/nikon-adapter-to-Cano...#ht_1190wt_1167
Bewerkt door Goran (12/16/09 11:11 AM)
|
|
|
|
#157057 - 12/17/09 10:17 AM
|
Lokatie: Amsterdam
|
Ach, ik ben toch een Canon fanaat dus dat zou goed uitkomen : )
Heb je misschien beelden om te laten zien? In een wat donkere en lichtere setting. De beelden die zij laten zien zijn hoogstwaarschijnlijk toch "opgepimpt". Footage van een echte gebruiker is dan wel de real deal mag ik aannemen.
De camera ondersteboven houden werkt natuurlijk alleen om tijdens het filmen het beeld goed op de LCD te kunnen volgen. Je moet dan sowieso nog in de postproductie het 180 graden draaien doen.
|
|
|
|
|
|
#157145 - 12/18/09 07:34 PM
[Re: mzitnamor]
|
|
Ik zou van het weekend beelden gaan schieten...ik kan dan wel wat posten  Op youtube staan ook een paar filmpjes die icm de ikord geschoten is en die volgens mij niet echt opgepimpt is http://www.youtube.com/watch?v=pU4G6listOEhttp://www.youtube.com/watch?v=si_LKGucdsg&feature=related"De camera ondersteboven houden werkt natuurlijk alleen om tijdens het filmen het beeld goed op de LCD te kunnen volgen. Je moet dan sowieso nog in de postproductie het 180 graden draaien doen." Hoewel ik weleens op het internet plaatjes zie van camera's die andersom staan, werkt dat helaas niet zo met de Ikord ( of een andere 35mm van hetzelfde kaliber ). Zelfs al draai je je camera om tijdens het filmen, je blijft alles andersom zien op je LCD scherm..
|
|
|
|
#164598 - 05/03/10 12:19 AM
|
|
Het is alweer een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar heb er een beetje mee zitten experimenteren. Heb er 2 videoclips mee geschoten ; Bij het schieten van deze clip was het helaas redelijk bewolkt, dus niet echt veel licht, waardoor de dof niet helemaal zichtbaar werd : http://www.youtube.com/watch?v=5Vhym3qqpnQBij het schieten van deze clip had ik gelukkig voldoende licht, en naar mijn mening is dit ongeveer wel het maximale wat je uit de ikord kunt halen : http://www.youtube.com/watch?v=Q2QviVovY5IBeide clips zijn geschoten met : - Een Sony HC9E (camcorder) - Groothoeklens van Sony zelf - Ikord V5 & Nikon 1.6 50mm lens Het beeld heb ik vertraagd met de Twixtor plugin in AE. Hoop dat jullie hier wat aan hebben  Groeten, Goran
|
|
|
|
#165336 - 05/25/10 06:26 PM
|
|
Hey,
hoeveel heb je er voor betaald en hoelang heeft het versturen gekost? en is dat alles goed gegaan?
Het ziet er goed uit!
Groeten, Daniel
|
|
|
|
|
|
#165671 - 06/01/10 12:59 PM
[Re: danieldv2]
|
|
Ik heb er ongeveer 130 euro voor betaald. Het versturen heeft circa 10 dagen geduurd.
Groeten,
Goran
|
|
|
|
|
9938 Leden
44 Forums
20104 Onderwerpen
163904 Berichten
Max Online: 91 @ 05/25/10 09:57 PM