Videowebshop (VERNIEUWD!)
VideomontageFaq
AV-Marktplaats
AV-Startpagina
Nieuwsbrief
Pagina 1 van 3 1 2 3 >
Onderwerp opties
#148677 - 07/27/09 03:50 PM DHZ Glidetrack
Kees van Duijvenbode Offline

Lokatie: Rotterdam
Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met het in elkaar zettten van een DHZ Glidetrack en na de eerste testen ben ik niet ontevreden.
Ik heb verleden week bij Elcee in Dordrecht 1,5 mtr Drylin W-profiel gekocht, inclusief een montageplaat met 4 "glijwagens". De kosten hiervan bedroegen €108,0 (incl. BTW). Da's maar een derde van wat ze voor de originele Glidetrack van 1 mtr. vragen. En dit profiel blijkt dus precies hetzelfde te zijn als wat Glidetrack gebruikt.
Het blijkt dat de montageplaat met 4 afzonderlijke glijwagens zoals ze dat noemen wordt geleverd wat betekent dat je die dingen 2 aan 2 precies moet uitlijnen natuurlijk om e.e.a. zo soepel mogelik te laten glijden. Dat kostte even wat tijd en moeite maar dat lijkt prima gelukt. Vervolgens heb ik voor de eerste testen de hele set tussen de kop en de poten van mijn Vanguard statief gemonteerd (zie foto's) en ben aan het filmen geslagen. Daarbij bleek dat:
A: je voor 1,5 mtr profiel beter een zwaarder statief kan gebruiken. Met m'n HV30 op één van de uiteinden werd de opstelling wat instabiel.
B: soepel glijden met de camera best nog wat oefening kost. Zeker als je ook meteen de kop wil bedienen. Om zo soepel mogelijk te glijden moet je de duwkracht liefst zo dicht mogelijk bij het profiel uitoefenen. Het blijkt dus handiger om met één hand de de montageplaat direct te duwen en met de andere eventueel de kop met de camera te bedienen. Maar dan moet het statief natuurlijk wel als een huis staan.

Kortom: het is nog niet af, maar de eerste resultaten zijn zeer hoopgevend. Er moeten b.v. nog eindstoppen op. Liefst in een uitvoering dat ze meteen als poten voor op een tafel dienst kunnen doen, en ik moet nog eens goed kijken of ik het op 1 of op 2 statieven ga proberen. Ik ga binnenkort eens proberen wat het doet op mijn 2 microfoonstatieven. En misschien moet ik toch wel terug naar 1 mtr.
Voor de nieuwsgierigen heb ik op Vimeo even twee voorbeelden van de eerste testen geplaatst. Op mijn laptop lopen die beelden wat schokkerig maar dat ligt volgens mij aan Vimeo. Kijk hier.

De HD versie op Youtube doet het trouwens beter. Kijk hier en klik op HD.

Bijlagen
Glide-1.jpg (127 downloads)
Glide-2.jpg (97 downloads)

Bewerkt door Kees van Duijvenbode (07/27/09 04:01 PM)
Bewerk reden: Youtube link toegevoegd

#148679 - 07/27/09 04:25 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Kees van Duijvenbode]
Cor V Offline

Lokatie: Zuid Holland
Het resultaat ziet er veelbelovend uit. Mijn welgemeende complimenten. De tweede opname komt een beetje schokkerig over, ook het gedownloade filmpje.
Is er wellicht een manier om met een trekkende i.p.v. een duwende beweging de camera te bewegen?
Moeten die glijders ook worden geolied/ingevet of zo?
Ik wil graag op de hoogte blijven van je vorderingen, ik ben zeer geïnteresseerd in zo'n glijdertje...
Cor V

#148682 - 07/27/09 05:01 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Cor V]
VideJo Offline
voorheen bekend als Ome Jo

Lokatie: Utrechtse Heuvelrug
Ziet er goed uit. Is dat Elceestaal, waar je dat hebt gekocht? Heb je geen schoenen?

#148696 - 07/27/09 10:46 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Kees van Duijvenbode]
Knarf Offline

Lokatie: Noord-Holland
Ziet er goed uit Kees. Excact als die van de GlideTrack.
Deze is van alu, ik had er een uitgeprobeerd van staal, maar dat was gewoon te zwaar.
Denk dat 1 m meer dan genoeg is.
Waarom met de HV en niet met de A1?

Groetjes Ann

#148703 - 07/28/09 12:53 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Knarf]

Cor, het gaat om zelfsmerend metaal. Op de site van de leverancier (hier dus) staat nadere uitleg. Wat betreft duwen of trekken: dat moet ik eens uitproberen. Zou inderdaad wel eens beter kunnen werken. Moet ik er wel een bandje of touwtje aan zetten.

Jo, zie de link hierboven. Schoenen heb ik wel maar thuis loop ik graag op blote voeten.

Ann, ik begin ook te geloven dat ik beter voor een meter had kunnen gaan. Maar ik wacht nog even met afzagen. Wat ik (misschien ook door de lengte) nog niet goed voor elkaar krijg is een beweging naar voren zonder dat je dat profiel in beeld ziet. Of ik moet het beperken tot een beweging van max 20 à 30 cm. Of misschien de groothoek er af halen. Moet allemaal nog getest en uitgeprobeerd worden. Waarom de HV30? Omdat het daarmee nu al instabiel genoeg is. Vooral op de uiteinden va het profiel. Met de A1 wordt dat nog erger natuurlijk. Maar ik heb toevallig net toch maar een nieuw statief gekocht. De Manfrotto 055XV met een eenvoudige kop er bij. Dus dat wordt weer knutselen met m'n QR adapters en platen en dan gaan we weer eens testen.

Wordt vervolgd.

#148704 - 07/28/09 01:01 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Kees van Duijvenbode]
VideJo Offline

Herinner jij je de truuk met het elastiekje nog? Er was hier ooit eens een link naar een stukje film, waarin iemand een pan met een camera op een tripod veel gelijkmatiger kon uitvoeren, als hij middels zo'n beed elastiek (post-eleastiek?) te trekken. Mischien is dat in jouw geval ook een uitkomst?

#148706 - 07/28/09 02:52 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Kees van Duijvenbode]
Cor V Offline

Lokatie: Zuid Holland
Is het wellicht ook een overweging om het "glijpunt" op het statief te maken, zodat de gehele rail daarover heen schuift en de camera vast op de rail wordt bevestigd. Bij het verwijderen vanaf het onderwerp komt er dan geen rail in beeld.
Alles valt en staat natuurlijk bij de stabiliteit.
Cor V

#148711 - 07/28/09 11:10 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Cor V]

Da's een intgeressante vraag Cor die de moeite waard is om te onderzoeken. Alhoewel... als ik er over denk is het eerste probleem wat opkomt wel dat je dan een hefboom van 1,5 meter krijgt i.p.v. 2 van 0,75 meter. Dat gaat geen enkel statief trekken natuurlijk en je kan dan ook niet met 2 statieven werken. Ik heb wel gemerkt dat alles valt of staat met een zo soepel mogelijk lopende glijplaat en veel oefening.

Jo, die elastiek truuk kan ik me herinneren. Is ook de moeite waard om te proberen. En gelijk een vraag aan jou:
Het materiaal is ge-eloxeerd aluminium als ik het goed heb en die glijwagens hebben een (geïmpregneerde?) kunststof ring aan de binnenkant waardoor ze zelfsmerend zouden moeten zijn. Denk jij dat het helpt om wat dunne olie op het profiel te smeren? Of wat Vaseline misschien? Of is daarna het hele systeem naar de haaien? Ter verduidelijking nog wat foto's en er staat op Youtube een nieuw filmpje met nog wat meer testclilps.

Bijlagen
Detail-1.jpg (56 downloads)
Detail-2.jpg (41 downloads)
Detail-3.jpg (45 downloads)

#148717 - 07/29/09 12:12 AM Re: DHZ Glidetrack [Re: Kees van Duijvenbode]
Knarf Offline

Dat is met alles zo: veel oefenen.
De opname op YT zag er goed uit. Dit ziet er veel mooier uit dan inzoomen.

Groetjes Ann

#148718 - 07/29/09 08:55 AM Re: DHZ Glidetrack [Re: Kees van Duijvenbode]
VideJo Offline

Origineel bericht van: Kees van Duijvenbode
Het materiaal is ge-eloxeerd aluminium als ik het goed heb en die glijwagens hebben een (geïmpregneerde?) kunststof ring aan de binnenkant waardoor ze zelfsmerend zouden moeten zijn. Denk jij dat het helpt om wat dunne olie op het profiel te smeren? Of wat Vaseline misschien? Of is daarna het hele systeem naar de haaien?

Ik denk dat die kunststof ringen geïnpregneerd zijn, om een gesmeerde lagering te bewerkstelligen. Geïnpregneerd met olie.
Natuurlijk is de hoeveelheid olie in de glijbussen beperkt en zal het systeem na verloop van tijd stroever gaan lopen. Je zou er aan kunnen denken om Elcee eens te vragen welke olie men in de fabriek gebruikt. Dan kan jij gewooon eens proberen of meer olie misschien helpt. En met de originele olie zal het het systeem beslist niet overstuur kunnen maken.

#148721 - 07/29/09 10:26 AM Re: DHZ Glidetrack [Re: VideJo]
Hubert Duijzer Offline

Lokatie: Noord-Brabant
Ziet er goed uit Kees, als eigenaar van een 'echte' glidetrack kan ik beamen dat 1 meter redelijk de max is als je vanaf statief werkt. Als je langer wilt moet je eigenlijk naar 2 statieven toe, maar dan is de handelbaarheid (wat het grootste voordeel is van zo'n ding) gelijk verdwenen.
Ook bij de glidetrack werkt het het beste als je aan de basis duwt en het liefst met de andere hand het uiteinde van de glidetrack beet houdt. Zonder statiefkop ging het nog iets beter, maar dan ben je een stuk beperkter met het framen.

Succes.

#148722 - 07/29/09 10:58 AM Re: DHZ Glidetrack [Re: Hubert Duijzer]
VideJo Offline

Als perfectionistisch techneut kan ik nog wel een kritische kanttekening bij het ontwerp van de Elcee geleiding geven.
Stick-slip is een bekend verschijnsel van geleidingen op basis van glijlagers. Stick-slip is het verschijnsel, dat de "kar" even blijft haken, vooraleer hij van start gaat. Dit verschijnsel is aanmerkelijk minder, zo niet geheel afwezig, bij geleidingen op basis van kogelbussen of met een rolgeleiding met (kogel-) lagers.
Als voorbeeld van het laatste denk ik aan de geleidingen van Hepco. Die hebben ook kleine rails met kleine wagens in verschillende prijsklassen. Heeft Kees dit alternatief ook overwogen?
Simple Select systeem van Hepcoslide

#148723 - 07/29/09 11:05 AM Re: DHZ Glidetrack [Re: VideJo]
Hubert Duijzer Offline

Lokatie: Noord-Brabant
Dat is ook de gedachte achter de Cinevate Pegasus inderdaad. Is alleen iets prijziger....
Ben benieuwd naar de prijs van dat ding van Jo (stond er niet bij toch?)

Een beetje weerstand is wel weer fijn om een mooie langzame 'glijder' te maken, als het te soepel gaat krijg je misschien last dat je ook weer schokkerig gaat? Ik zit nu aan een statief te denken waarvan de drag op 0 staat.

#148724 - 07/29/09 12:06 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Hubert Duijzer]
VideJo Offline

Tja, om achter een prijs te komen, moet ik ze bellen en ik heb nu natuurlijk geen zakelijke binding meer met ze. En of ze ook particulieren bedienen, weet ik niet.

#148725 - 07/29/09 12:21 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: VideJo]
Knarf Offline

Zijn ze dan ook van alu. Ik heb er een uitgeprobeerd en die was van staal. Weliswaar oerdegelijk maar je tilt je eigen een breuk. Totaal niet geschikt als het mobiel moet zijn.

Groetjes Ann

#148726 - 07/29/09 12:28 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Knarf]
VideJo Offline

Hoe mobiel moet je zijn, als je op een plek voor een project moet filmen . . . Ja, als je dat spul mee moet nemen op reis, dan valt die stalen uitvoering af.
Maar ik zal ze eens bellen, wie weet, wat er boven tafel komt.

#148729 - 07/29/09 12:37 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: VideJo]
Knarf Offline

Nee niet voor op reis, al was ie vederlicht zou ik 'm nog niet meenemen. Gewoon voor een bruiloft/evenement/ergens op lokatie enz.

Groetjes Ann

#148730 - 07/29/09 12:50 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Knarf]
VideJo Offline

Ik heb ze gebeld. Ze hebben wel iets, dat daarvoor geschikt zou moeten zijn. Ze sturen mij een catalogus.
Ze kenden me nog . . . blush

#148731 - 07/29/09 01:11 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Knarf]

Ik heb die niet overwogen Jo. Ik ben natuurlijk een leek op dit gebied en ben via-via-via bij Elcee terecht gekomen en dit leek me zeer geschikt. Dat is het ook als je maar zorgt dat het erg soepel blijft lopen. En veel oefenen.

Maar nu jij als pro toch meedenkt. Heb jij een idee wat ik op de uiteinden zou kunnen gebruiken als poten voor op een vlak oppervlak? Dat moet iets zijn wat een stuk naast het profiel uitsteekt om omvallen dankzij de camera te voorkomen. Ik heb al zitten denken aan een paar vlakken piepschuim waar ik een uitsparing in maak waar dat profiel in past maar het oog wil natuurlijk ook wat.

#148733 - 07/29/09 01:47 PM Re: DHZ Glidetrack [Re: Kees van Duijvenbode]
VideJo Offline

Ik zou daar hout voor gebruiken. Licht en makkelijk te bewerken.

Pagina 1 van 3 1 2 3 >

Moderator:  HendrikJD, Knarf, Pim Foppen, Tante Ka 
Nieuwste Leden
staaf1962, jeroenbrouwer, VJRichard, mj7d, vincentwilderen
9820 Geregistreerde gebruikers
Forum Statistieken
9821 Leden
44 Forums
19851 Onderwerpen
161850 Berichten

Max Online: 91 @ 05/25/10 09:57 PM
juli