Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met het in elkaar zettten van een DHZ Glidetrack en na de eerste testen ben ik niet ontevreden.
Ik heb verleden week bij Elcee in Dordrecht 1,5 mtr Drylin W-profiel gekocht, inclusief een montageplaat met 4 "glijwagens". De kosten hiervan bedroegen €108,0 (incl. BTW). Da's maar een derde van wat ze voor de originele Glidetrack van 1 mtr. vragen. En dit profiel blijkt dus precies hetzelfde te zijn als wat Glidetrack gebruikt.
Het blijkt dat de montageplaat met 4 afzonderlijke glijwagens zoals ze dat noemen wordt geleverd wat betekent dat je die dingen 2 aan 2 precies moet uitlijnen natuurlijk om e.e.a. zo soepel mogelik te laten glijden. Dat kostte even wat tijd en moeite maar dat lijkt prima gelukt. Vervolgens heb ik voor de eerste testen de hele set tussen de kop en de poten van mijn Vanguard statief gemonteerd (zie foto's) en ben aan het filmen geslagen. Daarbij bleek dat:
A: je voor 1,5 mtr profiel beter een zwaarder statief kan gebruiken. Met m'n HV30 op één van de uiteinden werd de opstelling wat instabiel.
B: soepel glijden met de camera best nog wat oefening kost. Zeker als je ook meteen de kop wil bedienen. Om zo soepel mogelijk te glijden moet je de duwkracht liefst zo dicht mogelijk bij het profiel uitoefenen. Het blijkt dus handiger om met één hand de de montageplaat direct te duwen en met de andere eventueel de kop met de camera te bedienen. Maar dan moet het statief natuurlijk wel als een huis staan.
Kortom: het is nog niet af, maar de eerste resultaten zijn zeer hoopgevend. Er moeten b.v. nog eindstoppen op. Liefst in een uitvoering dat ze meteen als poten voor op een tafel dienst kunnen doen, en ik moet nog eens goed kijken of ik het op 1 of op 2 statieven ga proberen. Ik ga binnenkort eens proberen wat het doet op mijn 2 microfoonstatieven. En misschien moet ik toch wel terug naar 1 mtr.
Voor de nieuwsgierigen heb ik op Vimeo even twee voorbeelden van de eerste testen geplaatst. Op mijn laptop lopen die beelden wat schokkerig maar dat ligt volgens mij aan Vimeo. Kijk
hier.De HD versie op Youtube doet het trouwens beter. Kijk
hier en klik op HD.